اخبار محرمانه
مالیات در کمین خریداران ارز
پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398 - 13:26:53
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
مالیات در کمین خریداران ارز
k ١.٦
٣
ابتکار / متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
طی یک‌سال گذشته پس از آنکه نرخ ارز روند افزایشی را در پیش گرفت عده‌ای را راهی این بازار کرد تا از طریق خرید دلار ارزش دارایی خود را حفظ کنند. معاملات سفته‌بازی در حوزه‌های ارزی روز‌به‌روز بیشتر می‌شد و به اعتقاد برخی از کارشناسان این اتفاق باعث شد که حدود 20 میلیارد دلار از ارزهای کشور راهی خانه‌ها شود.
بازار ارز طی یک‌سال گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و در این بین به نظر می‌رسد راهکارهایی برای به آرامش رساندن بازار ارائه شده است. محمدقاسم‌ پناهی، سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور روز سه‌شنبه، 24 اردیبهشت، شیوه‌نامه رسیدگی مالیاتی به خریدهای ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی از بانک مرکزی را به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرد. طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، این شیوه‌نامه به منظور رسیدگی مالیاتی به خریدهای ارزی با توجه به تحولات ارزی سال‌های 1395 تا 1397 و فعالیت سوداگرانه برخی اشخاص که مبادرت به خرید ارز به هر طریق از بانک مرکزی کرده‌اند صادر شده است.
محمدقاسم پناهی دراین‌باره اعلام کرده که کلیه اطلاعات مربوط به خرید ارز اشخاص حقوقی در پایگاه اطلاعاتی مالیاتی بارگذاری شده است و ادارات امور مالیاتی مربوطه مطابق مقررات اقدام می‌کنند. وی درباره نحوه رسیدگی مالیاتی به خرید ارز اشخاص حقیقی نیز گفته که کلیه اطلاعات مربوط به خرید ارز اشخاص حقیقی نیز بر اساس حجم خرید ارز جهت رسیدگی در کارگروه منتخب امور مالیاتی شهر و استان تهران و نیز ادارات کل امور مالیاتی مربوط در استان‌ها ارسال شده و اطلاعات جدید به دست آمده نیز ارسال خواهد شد. این درحالی است که وقتی صحبت از اخذ مالیات از خریداران ارز می‌شود چون‌ و چراهای بسیاری به میان می‌آید. برخی از صاحب‌نظران اتخاذ چنین سیاست‌هایی را برای بهبود اقتصاد ضروری دانسته و در مقابل برخی دیگر از کارشناسان هرگونه تصمیم‌گیری در زمینه اقتصاد کشور را نیازمند بررسی همه‌جانبه می‌دانند. مرتضی اکبریان، کارشناس مالیات درخصوص اخذ مالیات از خریداران ارز به «ابتکار» می‌گوید: ما باید بدانیم که حجم محدودی ارز در صرافی‌های دولتی جابه‌جا شده و عمده معاملات ارزی توسط صرافی‌های آزاد انجام می‌شود. یک صرافی دولتی در یک‌سال نهایتا بتواند 2200 دلار به هر فرد بدهد.
وی کسب درآمد را مبنای دریافت مالیات می‌داند و دراین‌باره می‌گوید: مبنای دریافت مالیات این است که فروش صورت بگیرد و از آن طریق کسب درآمد شده باشد. من معتقدم که راهکاری برای این قضیه در دست نیست.
اکبریان می‌گوید: فردی را در نظر بگیرید که مقداری ارز را خریداری کرده، باید آن ارز را فروخته باشد تا درآمدی را کسب کند، بنابراین خرید مبنایی برای دریافت مالیات به حساب نمی‌آید. همانطور که گفتم بعید می‌دانم سازوکاری برای اخذ مالیات از خریداران ارزی وجود داشته باشد.
این کارشناس مالیات در ادامه می‌افزاید: امکان رصد صرافی‌های آزاد به این راحتی وجود ندارد، به عنوان مثال هر فردی می‌تواند با یک تلفن 10 هزار دلار خریداری کند و صراف تنها یک چک در وجه حامل از خریدار تقاضا کند. رصد صرافی‌های آزاد امکان‌پذیر است اما این اقدام کار آسانی نیست و بعید می‌دانم این روند به آسانی پیش برود.
تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی همیشه سنجیده نیست
علیرضا عباسی، کارشناس بازار ارز نیز اتخاذ مالیات از خریداران ارز را به شرط شفافیت در بازار، سازوکاری مثبت می‌داند و دراین‌باره به «ابتکار» می‌گوید: هر سیاستی در زمینه مالی که به سمت شفافیت حرکت کرده و ما را به استانداردهای بین‌المللی شفافیت مالی نزدیک کند مورد استقبال بخش سالم اقتصاد ایران قرار خواهد گرفت. در واقع اگر اخذ مالیات از تراکنش‌های ارزی منجر به کاهش سفته‌بازی و همچنین باعث جلوگیری از خروج سرمایه از جریان سالم اقتصادی به سمت بازار ارز شود طبیعتا یک تصمیم پسندیده‌ای خواهد بود که مورد قبول اقتصاد قرار خواهد گرفت.
این کارشناس بازار ارز عدم امکان اجرای سیاست‌های صحیح را ضعف اقتصاد می‌داند و می‌گوید: مهم‌ترین مشکلی که ما در کشور با آن روبه‌رو هستیم عدم امکان اجرای تصمیمات درست است. باید بگویم که تصمیمات خوبی بر روی کاغذ گرفته می‌شود اما در زمان معلوم شده چون این تصمیمات قابلیت اجرا نداشته و از سوی دیگر شبکه بانکی و سیستم مالیاتی توان رصد کردن تراکنش‌های مالی چه در حوزه ارز و چه سایر بخش‌های دیگر اقتصادی را ندارند معمولا این طرح‌ها با شکست مواجه خواهند شد.
وی می‌افزاید: از سویی دیگر ما باید بدانیم که تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی همیشه تصمیمات سنجیده و قابل اجرایی نیست و ما اکنون تصمیماتی که باید در سال‌های گذشته و شرایط نرمال اقتصادی اتخاذ می‌کردیم را در شرایط کنونی که بسیار متغیر و پیچیده است می‌خواهیم بگیریم و گام‌های مثبتی به سوی شفافیت برداریم. طبیعتا تصمیم‌گیری در شرایط بحران نمی‌تواند منجر به نتایج روشن و کاربردی در بلند مدت شود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/98822/مالیات-در-کمین-خریداران-ارز
بستن   چاپ