اخبار محرمانه
نمی خواهم وارد جنگ شوم؛ ورژن جدید ترامپ
شنبه 28 ارديبهشت 1398 - 16:28:55
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
نمی خواهم وارد جنگ شوم؛ ورژن جدید ترامپ
k ٧
٨
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پس از یک هفته رویارویی کاغذی آمریکا با ایران، حال ترامپ این‌گونه به احتمال درگیری نظامی کشورش با ایران پایان داد که «نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود.»
روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور ی آمریکا به «پاتریک شاناهان» وزیر دفاع موقت این کشور گفته است که نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود.
این روزنامه اظهارات ترامپ را پیامی به «دستیاران جنگ‌طلبش» توصیف کرده و نوشته است که رییس‌جمهوری آمریکا گفته نمی‌خواهد شاهد آن باشد که کارزار فشار به ایران به درگیری نظامی با ایران مبدل شود.
به گفته چند مقام آمریکایی، ترامپ در این جلسه که در «اتاق وضعیت» (Situation Room) کاخ سفید و با موضوع ایران برگزار شده، «سرسختانه تأکید کرده که درگیری نظامی با ایرانی‌ها را نمی‌خواهد.» به نوشته نیویورک‌تایمز، ترامپ در روزهای گذشته تلاش کرده تا این تصور را که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در حال پیش بردن واشنگتن به سوی جنگ با ایران هستند، از بین ببرد. سه مقام آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند ترامپ بیش از آنکه از اقدامات بولتون علیه ایران ناخرسند باشد، از این ناراحت است که این تصور ایجاد شود که بولتون، سیاست دولت ترامپ در خاورمیانه را به دست گرفته است.
تنش‌های میان آمریکا و ایران از آنجا شروع شد که آمریکا، سپاه پاسداران، نیروی رسمی نظامی کشورمان را تروریستی اعلام کرد و ایران نیز در واکنش به این تصمیم، نیروی نظامی آمریکا در منطقه (سنتکام) را تروریستی خواند. این اقدام آمریکا موجب افزایش تنش‌ها در سطح منطقه و مسدودسازی راه‌های حل بحران‌ها در منطقه شد. آمریکا نیز به عواقب این تصمیم خود آگاه بود آن‌ها می‌دانستند با اقدام متقابل ایران، نظامیان آمریکایی حاضر در منطقه نیز در شمار تروریست‌ها تعریف می‌شوند و هر اقدامی علیه آن‌ها محتمل است؛ بنابراین منافع آمریکا در منطقه و امنیت نظامیان آمریکا در خطر است.
همین موضوع موجب شکل‌گیری آرایش جنگی آمریکا علیه ایران، البته روی کاغذ و در لفاظی‌ها شد. رسانه‌های غربی و عربی هر روز از اعزام نیروها و ادوات نظامی آمریکا به خلیج فارس سخن گفتند و تحلیل‌ها حاکی از جنگی قریب‌الوقوع در منطقه بود.
اما مقامات آمریکایی در پشت این عملیات روانی، دنبال مذاکره و دادوستد با ایران بودند. ابتدا پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بود که در سفری ناگهانی به بغداد رفت تا مقامات عراقی را مجاب به رایزنی با ایران کند. به گفته مقامات عراق، پمپئو از آنان خواسته بود که به ایران بگویند ما دنبال جنگ نیستیم و فقط مذاکره هسته‌ای می‌خواهیم.
پس از سفر پمپئو نیز ترامپ، رییس‌جمهوری این کشور شماره تلفن خود را به سوئیس داد تا مقامات ایران با او تماس بگیرند.
اما قطر که در ابتدای این تنش، پیشنهاد میانجیگری بین ایران و آمریکا را داده بود، هواپیمای وزیرخارجه‌اش برای چند ساعتی در فرودگاه مهرآباد دیده شد. چند روز بعد، الجزیره گزارش داد شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر امور خارجه قطر در روزهای اخیر به تهران سفر کرد تا با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود گفت‌وگو کند.
به گزارش الجزیره، آمریکا نیز از این سفر آگاه بوده است.
ژاپن نیز دیگر پیشنهاددهنده میانجیگری بین ایران و آمریکا از ظریف برای سفر به توکیو دعوت کرد. چند روز قبل از سفر ظریف، معاون دبیر کابینه ژاپن با استناد به اظهارات یکی از مقامات وزارت خارجه کشورش اظهار امیدواری می‌کند با توجه به رابطه خوبی که با ایران و آمریکا دارد، بتواند میان دو کشور میانجی‌گیری کرده و قرارداد هسته‌ای ایران موسوم به برجام را نجات دهد.
همچنین یک خبرنگار بی‌بی‌سی در توییتر خود نوشت: «سناتور ارشد کالیفرنیا «دائن فاینستاین» تلفن به دست داشته و در ساختمان کنگره راه می‌رفته که یک خبرنگار شماره و اسم جواد ظریف را روی صفحه می‌بینه. وقتی میپرسه آیا خانم سناتور با ظریف در تماسه؟ دفتر سناتور میگه ما از آقای پمپئو می‌خواهیم که با ظریف صحبت کند چون ایران دنبال جنگ نیست.»!
در همین میان نیز رسانه‌های آمریکایی از احتمال برکناری بولتون خبر دادند؛ همان مشاور جنگ‌طلب ترامپ که
وزیر امورخارجه ایران وجود او در دولت را دلیل اصلی رویکرد جنگ‌طلبانه آمریکا را می‌داند. بولتون پیش از ورود به دولت ترامپ بارها از تلاش برای براندازی در ایران یا حتی حمله نظامی به ایران حمایت کرده بود.
«نیویورک‌تایمز» نوشته است که بولتون در محافل خصوصی از بی‌میلی ترامپ به تلاش برای تغییر در غرب آسیا
ابراز ناخرسندی کرده است. این روزنامه حتی نوشته است که برخی در کاخ سفید آینده بولتون در سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید را مورد تردید قرار داده‌اند. وضعیت ونزوئلا و ناکامی آمریکا در کنار زدن «نیکلاس مادورو» رییس‌جمهوری این کشور از دیگر مواردی است که به نوشته نیویورک‌تایمز
به ناراحتی ترامپ از بولتون منجر شده است.
اما «نانسی پلوسی» رییس دموکرات مجلس نمایندگان این کشور هم تاکید کرد که «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری این کشور برای اقدام نظامی علیه ایران، نیازمند موافقت کنگره است. پلوسی روز پنجشنبه ضمن هشدار درباره اقدام نظامی آمریکا علیه ایران بدون موافقت کنگره گفت: «مسوولیت
[ چنین اقدامی] بنا بر قانون‌اساسی بر عهده کنگره است که اعلان جنگ بدهد؛ بنابراین مشاوران رییس‌جمهوری این اختیار را ندارند که به سمت هیچ جنگی بروند.
وی گفت که پس از واقعه 11 سپتامبر، در سال 2001 اقدام نظامی به موافقت کنگره رسید که اقدامی علیه ایران را شامل نمی‌شود. پلوسی همچنین گفت که او هم مانند ترامپ با اشغال عراق در سال 2003 مخالف است و از گزارش‌هایی مبنی بر مخالفت ترامپ با وارد شدن به جنگ استقبال می‌کند.
پلوسی این را هم اضافه کرد که «من خوشحالم که از رییس‌جمهوری شنیدم هیچ تمایلی به این اقدام ندارد اگر چه برخی از هواداران او اقدامات تهدیدآمیزی صورت می‌دهند.»
سپس شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که ترامپ درگیری نظامی با ایران را برای وضعیت خودش از لحاظ سیاسی «ویرانگر» می‌داند. او روز پنجشنبه نیز هنگام مراسم استقبال از رییس‌جمهوری سوئیس گفت امیدوار است وارد جنگ با ایران نشود.
مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک نیز در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت ژورنال درباره ادعای آمریکا در رابطه با نقش ایران در بروز تنش در منطقه خاطرنشان کرد که «ایران هیچ تهدیدی برای هیچ‌کس در عراق یا سایر نقاط نیست و قصد حمله به هیچ جایی را ندارد. ایران به گواه تاریخش صرفاً اقدام به دفاع از خودش می‌کند و هیچ راهبرد تهاجمی علیه هیچ کشوری نداشته و ندارد و مردم ایران تسلیم این جنگ روانی جدید نخواهند شد.»
حال امروز باوجود همه لفاظی‌ها و جنگ‌های روانی در رسانه‌ها درباره شکل‌گیری آرایش جنگی، خلیج فارس از همیشه خالی‌تر است؛ چنانکه مقامی آگاه در نیروهای مسلح با آگاهی از تحرکات نظامی آمریکا در منطقه اعلام کرد که «براساس برآوردهای اطلاعاتی و نظامی، آنچه این روزها در فضای رسانه‌ای دشمن و برخی دولت‌های وابسته به آمریکا درباره تحرکات نظامی این کشور در منطقه دنبال می‌شود، اساساً ارزش عملیاتی ندارد و وضعیت واحدهای زمینی، دریایی و هوایی ارتش آمریکا گویای این واقعیت است که آن‌ها در حالت تدافعی و حفظ نیروهای خود از خطرات احتمالی قرار دارند. ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در دریای عربی متوقف شده و به خلیج‌فارس نیامده و سایر واحدهای شناور رزمی‌شان نیز خارج شده است.»
این مقام آگاه گفت: «ناتوانی آمریکایی‌ها و کشورهای وابسته در انجام هرگونه اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی نیز در مواضع سران این رژیم‌ها کاملاً آشکار است و آن‌ها بارها اذعان کرده‌اند که قصد جنگ با ایران را ندارند، لیکن این مواضع را با بهره‌گیری از تکنیک‌های عملیات روانی به‌گونه‌ای عنوان می‌کنند که آن‌ها اراده‌ای برای این کار ندارند تا بتوانند همچنان شبح جنگ را بر افکار عمومی حفظ کنند؛ شبحی که نه از سر اراده که از ناتوانی است.»
وی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری امن، آغازگر هیچ جنگی نبوده و نخواهد بود، لکن نیروهای مسلح کشور برای مقابله با هرگونه توطئه‌ای از هر زمان دیگر قوی‌تر و آماده‌تر هستند و آمریکا و هم‌پیمانانش کاملاً نسبت به این موضوع واقف هستند.»
هرچند مقامات آمریکایی با تغییر در مواضع و با یک عقب‌نشینی آشکار این پیام را به ایران دادند که دنبال جنگ با کشورمان نیستند اما همان‌گونه که تاکنون ثابت شده است، رفتارهای دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری این کشور غیرمنتظره و پیش‌بینی‌نشده است؛ چنان‌که مقامات اسپانیایی ناوهای خود را از خلیج‌فارس فراخواندند چراکه
به اعتقاد آن‌ها «ترامپ غیرمنتظره است و تصمیمات یک‌جانبه می‌گیرد.»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/99917/نمی-خواهم-وارد-جنگ-شوم؛-ورژن-جدید-ترامپ
بستن   چاپ