اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مروری بر سرنوشت 4 رئیس ساواک

از خیانت بختیار و ترور در عراق تا ماجرای تیرباران پاکروان/ قصاب ساواک چه سرنوشتی داشت؟ خواندنی ها

از خیانت بختیار و ترور در عراق تا ماجرای تیرباران پاکروان/ قصاب ساواک چه سرنوشتی داشت؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - بعد از پیروزی انقلاب 57، مردم انقلابی به زندان ریختند و نصیری را با ضرب و شتم و سر و رویی خونین به دادگاه کشاندند. دادگاه او خیلی زود برگزار و حکمش نیز سریعا ابلاغ و به اجرا درآمد. او در روز پنجشنبه 26 بهمن 1357 در پشت بام مدرسه رفاه در تهران تیرباران شد.

به گزارش خبر فوری، امروز سالروز اعدام نعمت الله نصیری، سومین رئیس ساواک به دست انقلابیون در سال 57 است. به این بهانه قصد داریم مروری بر سرنوشت روسای مخوف ترین سازمان رژیم پهلوی داشته باشیم.
ساواک که مهم ترین رکن امنیتی و اطلاعاتی رژیم پهلوی به حساب می آمد، بعد از کودتای 28 مرداد 1332 با همکاری سازمان سیا و سازمان های امنیتی بریتانیا به وجود آمد و تا نزدیکی انقلاب سال 1357 نیز وجود داشت. در این بازه زمانی، 4 نفر ریاست ساواک را بر عهده داشتند. نخستین رئیس ساواک تیمور بختیار بود. او تا اسفند 1339 ریاست این نهاد امنیتی را بر عهده داشت. بعد از عزل او، تیمسار حسن پاکروان به عنوان رئیس ساواک انتخاب شد. پاکروان تا سال 1343 ریاست ساواک را بر عهده داشت اما بعد از ترور حسنعلی منصور و روی کار آمدن امیرعباس هویدا از مقام خود عزل شد و جای خود را به نعمت الله نصیری داد.
مشهورترین رئیس ساواک از سال 1343 تا خرداد سال 1357 در راس ساواک بود. با اوج گیری انقلاب در سال 57، شاه نصیری را عزل کرد و ناصر مقدم را به جای او نشاند. مقدم از خرداد 57 تا زمان انحلال ساواک، ریاست این نهاد را بر عهده داشت اما کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، این نهاد به علت بدنامی و سابقه جنایت و شکنجه منحل گردید.
تیمور بختیار؛ شکنجه گری که خیانت کرد و در عراق ترور شد

اخبار محرمانه


تیمور بختیار یکی از نظامیان قدیمی ایران عصر شاهنشاهی بود. او بعد از کودتای 28 مرداد به تهران آمد و فرماندار نظامی پایتخت شد. خشونت بختیار باعث شد تهران خیلی زود آرام شود. او مخالفان چپ گرای شاه را دستگیر و بسیاری را اعدام کرد.
همچنین، بختیار نقش برجسته ای در دستگیری و اعدام حسین فاطمی داشت. این اقدامات باعث شدند که بختیار به عنوان نخستین رئیس ساواک انتخاب شود.
تیمور بختیار از طریق برقراری ارتباط با سازمان سیا و موساد و چند نهاد اطلاعاتی غربی توانست ساواک را به نهادی خشن، قدرتمند و مخوف تبدیل کند. با این حال، قدرت روز افزون او باعث وحشت شاه شد. این وحشت زمانی به اوج خود رسید که بختیار به آمریکا سفر کرد و با جان اف کندی دیدار نمود و تا توانست از دولت و شاه انتقاد کرد. شاه بعد از این اتفاق بختیار را عزل و به خارج تبعید کرد.
بختیار که لجباز و مغرور بود، بعد از تبعید شروع به دیدار با مخالفان شاه کرد و حتی به عراق سفر کرد و از حسن البکر و صدام کمک خواست تا علیه شاه کودتا کند. ساواک متوجه اقدامات بختیار شد و مقدمات قتل او را فراهم کرد. سرانجام چند مامور مخفیانه به دیاله عراق رفته و با اسلحه گرم به بختیار شلیک کرده و او را به قتل رساندند.
حسن پاکروان؛ از ماجرای قیام 15 خرداد تا ترور حسنعلی منصور

اخبار محرمانه


حسن پاکروان دومین رئیس ساواک بود. پاکروان نیز مانند بختیار از نظامیان قدیمی ارتش شاهنشاهی بود. او در فرانسه تحصیل کرده بود و با آداب نظامی و سیاسی و فرهنگی غرب آشنایی کامل داشت. پاکروان در زمان کودتای 28 مرداد ریاست رکن دوم ستاد ارتش را بر عهده داشت و همین امر او را بر آن داشت که با دولت کودتا و شخص فضل الله زاهدی همکاری زیادی داشته باشد. این مساله باعث شد بعد از عزل بختیار، شاه او را به عنوان رئیس ساواک انتخاب کند.
پاکروان نسبت به بختیار، نرم خوتر بود. در زمان او، مقداری از خشونت های ساواک کم شد اما چند مشکل بزرگ برای او و سازمانش به وجود آمد. یکی از این مشکلات قیام 15 خرداد و مساله خیزش امام خمینی (ره) بود که او نتوانست کنترلش کند و دیگری ترور حسنعلی منصور، نخست وزیر وقت بود که ساواک، به عنوان رکن اصلی امنیتی رژیم پهلوی نتوانست جلوی آن را بگیرد. این دو مساله باعث شدند که به محض روی کار آمدن امیرعباس هویدا، پاکروان از مقام خود عزل شده و به وزارت اطلاعات و جهانگردی منصوب شود.
پاکروان از جمله سیاستمداران عصر پهلوی بود که بعد از انقلاب اسلامی سال 57 در ایران ماند. او بلافاصله بعد از انقلاب دستگیر شد و در روز 22 فروردین 1358 در زندان قصر تهران به اتهام خیانت و فساد فی الارض تیرباران شد.
نعمت الله نصیری؛ قصاب ساواک

اخبار محرمانه


بعد از عزل پاکروان، نعمت الله نصیری به عنوان رئیس جدید ساواک انتخاب شد. نصیری نیز یکی از نزدیکان زاهدی بود و نقش برجسته ای در کودتای 28 مرداد داشت. او همان فردی بود که به عنوان فرمانده گارد شاهنشاهی نیمه شب 25 مرداد 1332 نامه عزل مصدق را به منزل او برد و به دست او سپرد اما مصدق او را زندانی کرد و مانع از وقوع کودتای 25 مرداد شد.
با این حال، سه روز بعد کودتا به وقوع پیوست و نصیری آزاد شد. او بعد از به قدرت رسیدن زاهدی به درجات بالای نظامی رسید. نصیری از آذر 1339 تا بهمن 1343 رئیس شهربانی بود و پس از آن به ریاست سازمان ساواک منصوب شد.
نصیری بعد از ورود به ساواک تغییراتی در ساختار این نهاد به وجود آورد. او مشی بختیار را ادامه داد. خشونت را بیشتر کرد، کمیته مشترک ضد خرابکاری را به وجود آورد و مبارزه ای سخت و خشونت بار با مبارزان سیاسی راه انداخت. در زمان او، بسیاری از مجاهدان، فدائیان خلق، فعالان سیاسی چپ و برخی مذهبی ها و ملی گراها شکنجه و اعدام شدند. این اقدامات باعث شدند که نصیری خیلی زود به چهره ای منفور در میان مردم و مخالفان شاه تبدیل شود. به همین دلیل، در اواسط سال 57 و با اوج گیری انقلاب، شاه او را از مقام خود عزل کرد و مدتی بعد هم به زندان فرستاد.
بعد از انقلاب اسلامی، مردم به زندان ریختند و نصیری را با ضرب و شتم و سر و رویی خونین به دادگاه کشاندند. دادگاه او خیلی زود برگزار و حکمش نیز سریعا ابلاغ و اجرا شد. او در روز پنجشنبه 26 بهمن 1357 در پشت بام مدرسه رفاه در تهران تیرباران گردید.
ناصر مقدم؛ داستان پایان ساواک

اخبار محرمانه


ناصر مقدم آخرین رئیس ساواک است. او که یکی از نظامیان باسابقه ارتش شاهنشاهی بود، سابقه فعالیت در ساواک را داشت. مقدم پس از قیام 15 خرداد 1342 به ریاست اداره سوم ساواک منصوب شد و تا پایان سال 1349 در این سمت باقی‌ ماند. او در سال 1350 از ساواک به ارتش بازگشت و ریاست اداره دوم ستاد مشترک ارتش را بر عهده گرفت. با این حال، با اوج گیری انقلاب و عزل نصیری، در اواسط خرداد ماه 1357 به ریاست ساواک منصوب شد.
خشونت مقدم در مقایسه با نصیری و بختیار کمتر بود. با این حال، قدرت رهبری اش نیز کمتر از روسای قبلی ساواک بود. به همین دلیل، با نزدیک شدن به انقلاب، دست از اداره ساواک برداشت و کارها را به پرویز ثابتی، معاون ساواک سپرد.
ناصر مقدم بعد از انحلال ساواک به ارتش بازگشت اما حضورش دوامی نداشت. انقلاب در روز 22 بهمن سال 57 به پیروزی رسید. تیمسار مقدم دستگیر شد و در تاریخ 19 فروردین سال 1358 تیرباران شد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1201596/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای انهدام شبکه اغفال دختران «چَتِربِت»

اشتباه پرتکرار ارزی در سیاستمداران به روایت عبده تبریزی

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

شانس آوردی این ازدواج سومش بوده!

ماجرای درخواست مبتکرانه یک کارگر برای دریافت انگشتر رهبر انقلاب

چرا تمایل پسران برای ورود به دانشگاه کمتر از دختران شده است؟

وزیر اقتصاد: 117همت تسهیلات بدون ضامن توسط بانک ها پرداخت شده است

توافق آلمان و فرانسه روی پروژه مشترک تسلیحاتی پیشرفته

رسانه اسرائیلی: بحث درباره جانشین هرتزی هالوی در جریان است

از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...

ادعای دختر رئیسی درباره حقوق ماهانه پدرش

پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

ثبات نسبی در بازار سرمایه

رشد 15 درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

هشدار حماس در مورد تعیین هر نهادی بجز سازمان ملل برای نظارت بر آنروا

این «مست عشق» است یا «ملت عشق»!

میری درس بگیری بیای زندگی منو به هم بریزی؟!

مقام حزب‌الله: ایران، بازدارندگی ساختگی اسرائیل را نابود کرد

عکسی از سیدحسین خمینی در هنگام نماز بر پیکر مادرش

ترفندهای زنان مشهور برای استفاده از کفش‌ پاشنه بلند

اعلام نتایج طرح اسنپ برای کودکان مناطق کم‌برخوردار / سفرهای درمانی رایگان با اسنپ

نقدی بر اولین قسمت سریال «قطب شمال»

برنامه‌های سالروز عملیات بازی دراز در بنیاد شهید کرمانشاه تدوین شد

بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟

تظاهرات گسترده علیه سرکرده گروه تروریستی تحریرالشام در سوریه

رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: برای حل مشکلات اقتصادی درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود

بیش از دوهزار و هشتصد فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ایثارگران شهرستان‌های استان تهران اعطا شد

اختلاف 5.6 درصدی نرخ تورم دهک اول و دهم؛ کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟

کرملین: روابط مسکو و پکن ادامه می‌یابد

حمایت مقتدی صدر از تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

ماجرای حضور آیت‌الله خامنه‌ای در خانه شهید شیرودی

ژنرال صهیونیست: جنگ را باختیم

معرفی فیلمی جذاب با موضوع جاسوسی

وزیر ارشاد: فارابی قرارداد ساخت «اقبال لاهوری» را می‌بندد

تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟

حمایت و هم‌صدایی دانشجویان دانشگاه تهران با خیزش دانشجویی ضدصهیونیستی در آمریکا

معاون حقوقی رئیس جمهور: پیگیر اجرای رای دادگاه منافقین در خارج از کشور هستیم

واریز 527 میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه

دوره نسخه نجات‌بخش برای مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران به 153 میلیارد دلار رسید

چراغ قوه جیبی چندکاره Kit

سلمان «نون خ»: میگن ماشین لاکچری و چندتا خونه دارم!

بررسی جداول بودجه 1403 در جلسات هفته جاری مجلس

پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی فعال است

سخنگوی کمیسیون تلفیق: کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است

رقم واریزی متقاضیان نهضت ملی مسکن در تهران مشخص شد

بورس در سکوت؛ رشد هزار واحدی شاخص کل

لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی