اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ماجرای عجیب جنگ دشمن جومونگ با ایران/ شکست سنگین چین از ایران اشکانی چگونه رقم خورد؟ خواندنی ها

ماجرای عجیب جنگ دشمن جومونگ با ایران/ شکست سنگین چین از ایران اشکانی چگونه رقم خورد؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - امپراتور هان، که مدت ها منتظر هجوم به بلخ و اراضی وسیع تحت تسلط ایران در ماوراءالنهر به طمع در اختیار گرفتن اسب های تیز و سریع و نیز سواران چابک این منطقه، بود از فرصت جنگ میان اشکانیان و رومیان استفاده کرد و در فوریه سال 102 میلادی به بلخ و سمرقند حمله کرد.

به گزارش خبر فوری، امروز سالروز جنگ امپراتور وادی، امپراتور بزرگ چین، از سلسله هان با امپراتوری ایران در عصر اشکانیان است. شاید عجیب به نظر بیاید که امپراتوری هان که معمولا نامش با سریال جومونگ و افسانه سه برادر گره خورده، با ایران عصر اشکانی جنگیده باشد اما این اتفاق در سال 102 میلادی به وقوع پیوست.
جنگ بزرگ امپراتوری هان و اشکانیان
در سده نخست و دوم میلادی امپراتوری هان که توانسته بود بیشتر مناطق چین را به تصرف خود درآورده و نفوذ خود را به کره، مغولستان و تبت نیز گسترش دهد، شروع به توسعه اراضی خود در ماوراءالنهر و آسیای میانه کرد. در آن زمان ماوراءالنهر محل حضور قبایل غالبا ترک تبار بود که اگرچه جنگجو بودند اما اتحاد نداشتند و به راحتی خراجگذار امپراتوران شرق و غرب می شدند. چین عصر هان از این فرصت استفاده کرد و به این مناطق لشگر کشید و توانست شهرهای ماوراءالنهر و ترکستان را خراجگذار خود کند. از آن سو، امپراتوری اشکانی نیز شروع به توسعه نفوذ و اراضی خود در شرق کرده و مناطق تحت سلطه خود را تا نزدیکی بلخ پیش برد.
مرز غربی بلخ محل اتصال دو امپراتوری ایران اشکانی و چین عصر هان بود. به همین دلیل، به زودی به محل درگیری دو امپراتوری بدل گشت. امپراتور وادی، امپراتور هان، که مدت ها منتظر هجوم به بلخ و اراضی وسیع تحت تسلط ایران در ماوراءالنهر به طمع در اختیار گرفتن اسب های تیز و سریع و نیز سواران چابک این منطقه، بود از فرصت جنگ میان اشکانیان و رومیان استفاده کرد و در فوریه سال 102 میلادی به بلخ و سمرقند حمله کرد.
اما نتیجه جنگ اصلا به نفع چین نبود. سواره نظام اشکانی در میانه راه خجند به سمرقند کمین کرده و به 50 هزار سرباز ارتش چین حمله کرده و همه را تار و مار کردند. در اثر این ضد حمله چند هزار سرباز کشته و مابقی نیز اسیر شدند.
خبر این حمله به مجلس مهستان (مجلس اعلای امپراتوری اشکانی) رسید. با تصمیم سران امپراتوری اشکانی، قرار بر این شد که به چین سخت گرفته نشود، چرا که ایران در آن زمان مشغول جنگ سخت با روم بود و نمی توانست همزمان با دو همسایه قدرتمند مبارزه کند. بر اساس تصمیم سران کشور، قرار شد اسبان تیز دشت های ماوراءالنهر به امپراتور (یا به اصطلاح ایرانیان آن زمان، خاقان) چین فروخته شده و در ازای این خرید، اسرای چین نیز آزاد شوند. امپراتور وادی این پیشنهاد را پذیرفت اما به جای پرداخت وجه نقد به ایران ابریشم داد. بدین صورت جنگ ایران و چین به صلح ختم شد.
مروری بر رابطه پرفراز و نشیب ایران و چین باستان
رابطه ایران و چین در عصر اشکانی و ساسانی بسیار مهم و قابل اعتناء بوده است. مشهور است که «لیو بانگ» با نام مشهور «گائو زو» که نخستین امپراتور سلسله هان بود و مردی حکیم و عاقل و دانشمند به شمار می رفت، در نخستین سال های امپراتوری متوجه ایران اشکانی شد. او نامه ای به اردوان سوم، پادشاه وقت ایران نوشت و از او خواست که با چین متحد شود و دست از جنگ تمام عیار با روم بردارد. لیو بانگ به اشکانیان هشدار داد که جنگ تمام عیار با روم به نفع اشکانیان نیست، چرا که حتی اگر دولت آنتیوکوس در انطاکیه از بین برود، جای او را دولت رومی – یونانی دیگری می گیرد و شرق را آسوده نخواهد گذاشت. به همین دلیل، بهتر است امپراتوران شرق یعنی لیو بانگ و اردوان در مقابل تهدید مشترک یعنی غربی ها متحد شوند.
اردوان که در آن روزگار سخت متوجه آسیای صغیر و امپراتوران رومی – یونانی آن دیار بود به نامه امپراتور چین وقعی ننهاد و ایران و چین نیز هرگز متحد نشدند. این تصمیم اردوان باعث شد در سال های بعدی میان ایران و چین نیز اختلاف پیش آید و چند جنگ در مرزهای شرقی به وقوع بپیوندد.
بعد از سقوط اشکانیان و به قدرت رسیدن ساسانیان، این جنگ ها کمتر شد. با کاهش قدرت سلسله هان و سقوطش و تقسیم چین به سه امپراتوری وی، وو، شو میزان تصادم و برخورد دو امپراتوری در ماوراءالنهر کاهش یافت. با به قدرت رسیدن سلسله تانگ در چین، برخی درگیری ها میان ساسانیان و چینی ها پیش آمد. یکی از این درگیری ها در عصر هرمز چهارم در سال 588 میلادی به وقوع پیوست.
در این جنگ لشگر ساوه شاه، یکی از متحدان امپراتوری تانگ با 400 هزار سرباز به بلخ حمله کرد. بهرام چوبین، فرمانده مشهور ساسانی با 12 هزار سوارکار به جنگ ساوه شاه رفت و توانست با یک تدبیر نظامی خاص و نبوغ آمیز، ساوه شاه را شکست دهد (درباره این جنگ و تدبیر بهرام چوبین اینجا بخوانید).
رابطه ایران و چین در اواخر حکومت یزدگرد سوم نیز ادامه یافت. یزدگرد سوم بعد از شکست از اعراب با اندک سپاهیان و خانواده اش به سمت خراسان رفت و در آنجا از خاقان چین کمک خواست. خاقان که امیدی به پیروزی یزدگرد نداشت، سربازان اندکی به شاه داد و یزدگر نیز با همین سربازان قصد حمله مجدد به ایران را داشت اما سربازان که امیدی به پیروزی نداشتند و غالبا ایرانی نیز نبودند، در مسیر علیه یزدگرد شورش کرده و بعد هم او را به قتل رسانده و ثروت او را به غارت بردند و در آخر نیز جسد آخرین شاه ساسانی را به رودخانه انداختند.
اگرچه یزدگرد سوم کشته شد اما خاندانش تا مدت ها در مرز چین مانده و در آنجا حکومت کردند. فیروز (فرزند بزرگ یزدگرد سوم) که به هنگام قتل پدر در تخارستان بود، بعد از این واقعه خود را پادشاه ایران خواند. پس از فیروز، پسرش نرسی در 679 میلادی همراه گروهی سرباز برای آزاد ساختن ایرانشهر به غرب رفت و در تخارستان به مدت 30 سال با اعراب جنگید. در 687 میلادی در زمان عبدالملک مروان نیز کوشش‌هایی کرد، اما نافرجام ماند. به این ترتیب در 708 یا 709 میلادی در زمان فرمانروایی چن‌لونگ به دربار چین بازگشت و لقب ژنرال گارد چپ را دریافت کرد (درباره فرزندان یزدگرد و حضورشان در چین اینجا بخوانید).

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1201979/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله جام جم/ عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم

سرمقاله اطلاعات/ ناترازی‌ها در اقتصاد

سقوط سودآوری بیت‌کوین

مردم ایسلند در دفاع از مردم غزه به خیابانها ریختند

بازپخش «پایتخت 6» همچنان در توقیف!

آغاز ضبط مناظره‌های مرحله دوم انتخابات مجلس

اقتدار امروز کشور مرهون خون شهداست

برگزاری اولین یادواره «ایثار و شهادت» شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند

جلسه ستاد شاهد استان با هدف بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان جامعه ایثارگری برگزار شد

سرمقاله شرق/ مورد ابن‌مقفع

سرمقاله اعتماد/ بی‌عدالتی در دادرسی مالیاتی

سرمقاله ایران/ چتر دیپلماسی اقتصادی بر سر مناسبات منطقه‌ای

سرمقاله دنیای اقتصاد/ مردم کیست؟

سرمقاله ابتکار/ سهم مردم ازمیدان کجاست؟

گوشت این‌گونه 63.5 درصد گران شد

اوکراین از بیم حمله بلاروس 2 بیمارستان را تخلیه کرد

مدیران سینمایی فیلمهای کمدی را رونق سینما می دانند!

امیرعبداللهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است

گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده

پیام رئیسی به سیریل رامافوزا

سرمقاله وطن امروز/ وضعیت نتانیاهو 200 روز بعد از توفان

سرمقاله فرهیختگان/ 5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

روسیه به کانادا هشدار داد

پلیس برزیل برای یافتن بمب وارد سفارت روسیه شد

می‌خوای عطسه کنی جلوی دهنت رو بگیر!

سرمقاله خراسان/ تقویت تولید یا احیای واحدهای تولیدی؟!

سرمقاله کیهان/ طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد

تورم روسیه از پیش‌بینی‌ها عقب ماند

رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403

شکار پهپاد آمریکایی در آسمان یمن

کره‌ شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری جهان را در آمریکا داریم

کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد

بیانیه مقامت عراق درباره حمله به هدفی «حیاتی» در حیفا

بمباران بامدادی مرکز و جنوب غزه؛ 9 فلسطینی به شهادت رسیدند

آنتونی بلینکن بار دیگر به تل‌آویو سفر می‌کند

حماس: پاسخ اسرائیل را در مورد مذاکرات دریافت کردیم

دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرده بود!

امیرعبدالهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

پیام دیگر شاخه نظامی حماس به خانواده‌های اسرای صهیونیستی

دو گزینه کاخ سفید در مقابل اعتراضات دانشجویی

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

سوژه داغ هفته؛ از بیماری عجیب ترانه علیدوستی تا ضرر سنگین لژیونر استقلال پس از طلاق همسرش

‌هنرمند اگر رنج نکشیده باشد اثرش عمیق نیست

وقتی دختر شاهرخ استخری مامانش رو سر کار میزاره!

واقعا کی لوبیا پلو بدون برنج سفارش میده؟

گوگل کارمندان حامی فلسطین خود را نقره‌داغ کرد

لحظه واژگون شدن خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز

طعنه سنگین آقای بازیگر به مهران رجبی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی