اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مردان متعصب آن دوره عقیده داشتند که دختر باید در خانه بماند/ چندین دفعه با سنگ و چوب به تابلوی مدرسه حمله کردند خواندنی ها

مردان متعصب آن دوره عقیده داشتند که دختر باید در خانه بماند/ چندین دفعه با سنگ و چوب به تابلوی مدرسه حمله کردند
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - مادر من... با تحمل زحمات زیاد این مدرسه را در بازار افتتاح کردند و نام آن را مدرسه‌ی «تربیت نسوان» گذاشتند... هر وقت تابلویی به در مدرسه نصب می‌کرد روز بعد می‌دید که آن را به گل و چیزهای کثیف آغشته کرده‌اند. چندین دفعه با سنگ و چوب به تابلوی مدرسه حمله کردند و پس از آن‌که خوب آن را گلی کردند پایینش آوردند و آن را خرد کردند.

مهرانگیز امیرصحی «گرجی» فرزند ماه‌سلطان امیرصحی یکی از زنان پیش‌روی ایران در دوران مشروطه و موسس مدرسه‌ی دخترانه‌ی «تربیت نسوان» در تهرانِ سال 1287 خورشیدی بود؛ مدرسه‌ای که تابلوی آن چندین بار توسط مخالفان سنگسار و پایین کشیده شد اما ماه‌سلطان از پای ننشست. نام مدرسه‌ی یادشده در سال 1320 به «فروهر» تغییر پیدا کرد و پس از او دخترش مهرانگیز امیرصحی مدیریت آن را که حالا علاوه بر دبستان، دبیرستان هم داشت بر عهده گرفت. خبرنگار مجله‌ی «جوانان امروز» در اسفند 1339 گفت‌وگویی با ایشان انجام داد که بخشی از آن را در پی می‌خوانید:
... همین دبستان و دبیرستان فروهر 52 سال است که تاسیس شده و موسس آن خانم امیرصحی مادر من می‌باشند. ایشان با تحمل زحمات زیاد این مدرسه را در بازار افتتاح کردند و نام آن را مدرسه‌ی «تربیت نسوان» گذاشتند و تابلویی هم به سردر مدرسه نصب کردند و با پشتکار و علاقه به تربیت و تدریس دختران مشغول شدند؛ ولی مردان متعصب آن دوره عقیده داشتند که دختر باید در خانه بماند چون درس و مدرسه او را بی‌دین بار می‌آورند و خرافاتی از این قبیل. مادر من هر وقت تابلویی به در مدرسه نصب می‌کرد روز بعد می‌دید که آن را به گل و چیزهای کثیف آغشته کرده‌اند. چندین دفعه با سنگ و چوب به تابلوی مدرسه حمله کردند و پس از آن‌که خوب آن را گلی کردند پایینش آوردند و آن را خرد کردند. گاهی نیز به دختران مدرسه هجوم می‌آوردند و کتاب‌های‌شان را از دست‌شان می‌گرفتند تا به مدرسه نروند. اما مادر من که زنی با اراده و مصمم بود از این همه ناراحتی دل‌سرد نشده و به کار خویش ادامه داد. در سال 1320 که نام مدارس را عوض می‌کردند اسم این مدرسه هم به «فروهر» تغییر کرد و اکنون با تغییر محل به همین نام باقی است.
خانم امیرصحی بزرگ در تمام مدتی که دبیرستان دایر بود با هزینه‌ی شخصی خود آن را اداره می‌نمود و حالا هم این مدرسه ملی است.
همان روزها من موقع مدرسه رفتنم شده بود و مادرم برای این‌که من بهتر درس بخوانم با این‌که خودشان مدرسه داشتند مرا به مدرسه‌ی دیگری که به نام «مدرسه بی‌بی‌خانم» معروف بود فرستادند. در آن‌جا خیلی به ما سخت می‌گذشت. شاگردان با کوچک‌ترین خلافی به‌سختی تنبیه می‌شدند و آن هم چه تنبیهی. یک روز یادم می‌آید که مشق خود را ننوشته بودم. بی‌بی‌خانم مرا صدا کرد و بعد از داد و فریاد زیاد دستور داد چندین تکه سفال شکسته و مقداری نخ حاضر کنند. آن‌گاه در میان فریاد و فغان من چندنفری کوزه‌شکسته‌ها را به کف دست من گذاشتند و بی‌رحمانه آن‌ها را نخ به دستم بستند. نخ‌ها را به قدری محکم بستند که جای آن‌ها با اندک تکانی به‌سختی درد می‌گرفت. نوک سفال‌ها تیز بود و چند جای دستم را پاره نموده و خون از جایش جاری شده بود. خلاصه با این وضع دل‌خراش مرا به خزانه‌ی خالی حمامی که در گوشه‌ی‌ مدرسه بود انداختند و درش را بستند. من ماندم و دست‌درد و تاریکی! شنیده بودم که جاهای تاریک «جن» دارد! با اندک صدایی از جا می‌پریدم و به خود می‌لرزیدم. تاریکی زیاد و سر و صدای جیرجیرک‌ها و موش‌ها مرا به‌کلی از خود بی‌خود کرده بود و دیگر نفسم درنمی‌آمد.
بر جای خودم خشک شده بودم و سراپا می‌لرزیدم. چشمم به در بود که ببینم کی می‌آیند و مرا از آن همه ترس و عذاب می‌رهانند. وقتی خبر این واقعه به گوش مادرم رسید ایشان به آن‌جا آمدند ولی هرچه اصرار کردند مرا از بند رها نساختند. بالاخره عصر شد و وقت زندانی شدن به سر رسید. وقتی مرا از آن دخمه بیرون آوردند، دیگر زبانم بند آمده بود و قدرت هیچ کاری نداشتم به‌خصوص این‌که از دستم نیز خون می‌آمد و از درد به خود می‌نالیدم. آن شب و شب‌های دیگر از ترس و درد خوابم نمی‌برد و هیچ‌گاه این خاطره را نمی‌توانم فراموش کنم.
اکنون که وضع شاگردان این دوره را می‌بینم که این‌طور نسبت به درس‌های خود کم‌توجه هستند افسوس می‌خورم و می‌گویم حالا که به جای چوب و فلک، محبت و دوستی و خواهش به میان آمده است چرا باید باز هم بعضی‌ها در درس‌های‌شان سستی نشان بدهند. خلاصه امروز وضع طوری است که همه‌جور وسایل برای تحصیل و چیز یاد گرفتن جوانان فراهم است و باید قدر زحمات مربیان خود را بدانند و عمر عزیز را بیهوده تلف نکنن، فردای مملکت ما به مادران و پدرانی احتیاج دارد که فهمیده و با اطلاع باشند و فکر و ذکرشان هنوز بعد از صدها سال متوجه خرافات و فال‌گیرها و رمال‌ها نباشد. 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1209516/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها 80 میلیارد دلار ذخیره کرد

پهپاد آمریکا و نفتکش انگلیس هدف قرار گرفت

تصرف سالن‌های یک دانشگاه توسط دانشجویان معترض به حمایت صهیونسیت‌ها

صهیونیست‌ها به کرانه باختری حمله‌ور شدند

علت پخش نشدن ربنای شجریان از زبان کارشناس رسانه

حاجی بابایی: سال اول مجلس دوازدهم سال تعیین کننده‌ای خواهد بود

سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت همسر بزرگوار «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره)»

دومینوی آسیب‌ها با میکاپ دختربچه‌ها

چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟

دستگیری وحشیانه دانشجویان توسط پلیس در دانشگاه کلرادو آمریکا

شیوه صحیح برخورد با دانشجوی معترض را از پلیس آمریکا یاد بگیرید!

موج گرمای غیرعادی در غزه جان کودکان فلسطینی را می‌گیرد

تداوم تظاهرات ضدصهیونیستی مغربی‌ها

اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند

اسپانیا ارسال مهمات به اوکراین را تائید کرد

با مدیر جنجالی «نماوا» بیشتر آشنا شوید

انتقاد «کیهان» از سخنان اخیر اسحاق جهانگیری

برنامه وزارت صمت برای افزایش 20 درصدی تولید خودرو در سال 1403

سیاه و سپید اوراق زدایی از بودجه دولت

تصاویری از حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به یک هدف مهم در حیفا

زن فلسطینی خانه ویران‌شده‌اش را جارو می‌کند

امیرعلی نبویان: تا غم نان است چشم مردم به دست شاطر است نه دهن شاعر

جشن خانوادگی روز ملی خلیج فارس در جزیره کیش

سرمقاله جام جم/ عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم

سرمقاله اطلاعات/ ناترازی‌ها در اقتصاد

سقوط سودآوری بیت‌کوین

مردم ایسلند در دفاع از مردم غزه به خیابانها ریختند

بازپخش «پایتخت 6» همچنان در توقیف!

آغاز ضبط مناظره‌های مرحله دوم انتخابات مجلس

اقتدار امروز کشور مرهون خون شهداست

برگزاری اولین یادواره «ایثار و شهادت» شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند

جلسه ستاد شاهد استان با هدف بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان جامعه ایثارگری برگزار شد

سرمقاله شرق/ مورد ابن‌مقفع

سرمقاله اعتماد/ بی‌عدالتی در دادرسی مالیاتی

سرمقاله ایران/ چتر دیپلماسی اقتصادی بر سر مناسبات منطقه‌ای

سرمقاله دنیای اقتصاد/ مردم کیست؟

سرمقاله ابتکار/ سهم مردم ازمیدان کجاست؟

گوشت این‌گونه 63.5 درصد گران شد

اوکراین از بیم حمله بلاروس 2 بیمارستان را تخلیه کرد

مدیران سینمایی فیلمهای کمدی را رونق سینما می دانند!

امیرعبداللهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است

گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده

پیام رئیسی به سیریل رامافوزا

سرمقاله وطن امروز/ وضعیت نتانیاهو 200 روز بعد از توفان

سرمقاله فرهیختگان/ 5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

روسیه به کانادا هشدار داد

پلیس برزیل برای یافتن بمب وارد سفارت روسیه شد

می‌خوای عطسه کنی جلوی دهنت رو بگیر!

سرمقاله خراسان/ تقویت تولید یا احیای واحدهای تولیدی؟!

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی