اخبار محرمانه

آخرين مطالب

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟ تحلیل ویژه

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - آخرین خبر /متن پیش رو در پیام ما منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در سفر استانی ریاست جمهوری به استان سمنان دربارهٔ موضوع حفاظت یوزپلنگ آسیایی گفته است: « روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی بر خلاف آن‌چه که گفته می‌شود، لاک‌پشتی نیست و در برخورد با طبیعت و موجود زنده باید همهٔ جوانب به‌درستی سنجیده شود. نصب دوربین کنترل سرعت و اطلاع‌رسانی گسترده و مشارکت مردمی در حفاظت از محیط‌زیست افزایش پیدا کرده است و مدیریت و احیای یوزپلنگ آسیایی طرح ملی است.»
در مورد این اظهارات نکات قابل تأملی وجود دارد که بنا بر سابقهٔ فعالیت در این زمینه تلاش می‌کنم آنها را به‌شکلی مستدل بررسی کنم.
به استناد مطالعات و مشاوره با متخصصان شناخته‌شدهٔ بین‌المللی، موثرین راه کاهش تصادفات جاده‌ای حیات‌وحش نخست ایجاد مانع در ترکیب با سازه‌های عبوری است که در مورد این جاده می‌تواند فنس‌کشی و بهسازی آبگذرهای موجود برای عبور حیات‌وحش و به‌طور خاص یوزپلنگ آسیایی باشد. 
کاهش سرعت در ترکیب با روشنایی هم می‌تواند در مناطق با خطر کمتر به‌کار گرفته شود.
همین بررسی‌های نشان می‌دهد اقداماتی نظیر فرهنگ‌سازی، نصب تابلوهای هشدار و… مطلقاً در کاهش تصادفات بی‌اثر هستند. 
بنابراین به سازمان حفاظت‌محیط‌زیست در فاصلهٔ کوتاهی پس از نخستین تصادف دور جدید در میانهٔ تابستان 1401 اعلام شد که برای کاهش تصادفات جاده‌ای حیات‌وحش باید اقدامات زیر به‌ترتیب اولویت در بخش‌های مختلف مسیر 80 کیلومتری حد فاصل میامی و سبزوار اجرا شود:
1- فنس‌کشی استاندارد (استانداردها مشخص شده‌اند) و بهسازی آبگذرها در دو بخش مسیر مجموعاً به طول 40 کیلومتر مسیر (حداقل 80 کیلومتر فنس‌کشی در دو سمت نیاز است).
2- نصب روشنایی در بخش‌های باقی مانده و خارج فنس‌کشی، خصوصاً محدوده‌های ابتدایی و انتهایی فنس.
3- کاهش سرعت تا سطح 80 کیلومتر بر ساعت و نصب دوربین‌های ثبت سرعت متوسط در کل مسیر.
جلسات متعدد با وزارت راه سرانجام در میانهٔ زمستان منجر به نتایجی حداقلی شد که در آن تأمین روشنایی حداقل پنج کیلومتر مسیر توسط این وزارت‌خانه تعهد شد. تعهدات دیگری نیز از جمله تمهیدات آرام‌سازی و نصب تابلوی هشدار و فرهنگ‌سازی در آن جلسه توسط وزارت راه پذیرفته شد که بی‌اثر بود. آنها همان زمان توسط ما و دیگران به سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام شد. در فروردین 1402 یک یوز مادهٔ باردار دیگر در این جاده قربانی تصادف شد. این تصادف دوباره تلاش‌ها را به‌جریان انداخت و مقرر شد مسیری 10 کیلومتری در دو بخش روشن شود و در ابتدای شهریور 1402 هم وزارت راه طی نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه با کسر 20 میلیارد تومان از بودجهٔ خودش و اختصاص آن به سازمان حفاظت محیط‌زیست برای فنس‌کشی موافقت کرد. در جلسهٔ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور نیز با کاهش سرعت این محور تا سطح 90 کیلومتر برای یک سال موافقت شد. حالا می‌شود بهتر فهمید که از این موارد حداقلی چه میزانی اجرایی شده تا دریابیم که آیا این روند لاک‌پشتی است یا خیر؟
1- در حال حاضر تنها دو محدودهٔ کوتاه 1.5 کیلومتری و مسیر کوتاه‌تر از یک کیلومتر در این جاده روشن شده یعنی چیزی حدود 25 درصد تعهدات پذیرفته شده و 6 درصد میزان مورد نیاز روشنایی. 
2- بر خلاف هیاهوی بسیار، تا این لحظه حتی یک سانتیمتر فنس توسط حامی مالی اجرای این فنس‌کشی است نصب نشده و تنها محل نصب تعدادی پایه در زمین مشخص شده تا هیاهوی فنس‌کشی در حد اقدامی نمادین مانند همیشه باقی بماند، یعنی صفر درصد میزان مورد نیاز.
3- کاهش سرعت تنها برای یک سال تا سطح 90 کیلومتر بر ساعت به‌صورت نقطه‌ای و نه سنجش سرعت متوسط خودروهای عبوری اجرایی شده است. 
4- آن بودجهٔ 20 میلیاردی هم تا این لحظه محقق نشده و در این زمان چیزی حدود 30 درصد ارزشش را از دست داده است.
5- همان‌طور که گفته شد، نصب تابلو و سایر اقدامات در جهت فرهنگ‌سازی نیز عملاً تنها به درد نمایش می‌خورد و نه کاهش تصادفات. 
این یعنی در فاصلهٔ زمانی دو سال، عملاً چیزی کمتر از 6 درصد یکی از سه اقدام اساسی و موثر مورد نیاز برای ایمن‌سازی انجام شده و حالا راحت‌تر می‌توان قضاوت کرد که آیا این روند لاک‌پشتی است یا نه؟
دربارهٔ سایر موارد مطرح‌شده از جمله ملی‌بودن این پروژه و خروج دام نیز نکات مهمی می‌توان مطرح کرد از جمله این‌که:
در تخلفی آشکار به دامدار اجازه داده شده است در تنها مرتع آزاد شده در این منطقه در دو سال گذشته، مجدداً حضور یابد. 
همچنین ادارهٔ محلی و متکی به‌فرد پروژهٔ تکثیر در اسارت در سه سال پیاپی منجر به شکست شده و احتمالاً پیامد‌های سزارین پر بحث ایران و ادارهٔ غیراستاندارد سایت تکثیر عملاً این پروژهٔ مهم ملی را با شکست قطعی روبه‌رو کرده است.
در زمینهٔ زیستگاه نیز در حالی‌که عملاً شتر در توران جولان می‌دهد و این موضوع و ضررهای آن مکرراً به سازمان حفاظت‌محیط‌زیست اعلام شده طرح‌های عجیب احیای طعمه بدون ریشه‌یابی دلایل کاهش طعمه در منطقه اجرا شده که سرنوشت آن را همکاران آقای سلاجقه حتماً بهتر می‌دانند. 
در مجموع این موارد نشان می‌دهد که پروژهٔ ملی احیای یوزپلنگ آسیایی تحت مدیریت آقای سلاجقه بیشتر یک شکست تمام‌عیار است و حتی پیشرفت لاک‌پشتی نیز نداشته است. 
پی نوشت: سابقهٔ تلاش‌ها برای ایمن‌سازی این جاده سال‌های ابتدایی دههٔ 90 باز می‌گردد و به‌دلیل اینکه خارج از دورهٔ مدیریت ایشان بوده، از ذکر آن صرف‌نظر کردم. 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1221898/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گزارش وزیر راه‌وشهرسازی از مولدسازی تاریخی در حوزه مسکن

افشاگری مدیر تصفیه خانه آب تهران درباره تصفیه‌کننده‌های آب خانگی!

تلاش برای آزار دانشجویان آمریکایی معترض به جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه

حماس: اگر آمریکا نبود اشغالگری اسرائیل در 7 اکتبر پایان یافته بود

ژاله صامتی و ستاره پسیانی این روزها چه می کنند؟

سرلشکر باقری: جوانان بسیجی مایه فخر و مباهات کشور هستند

رونمایی از مدارک فساد پسران معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بودند!

آمریکایی و آلمانی در تهران دهه چهل

تشکیل فراکسیون اعتدال با نامزدهایی که نداشتند!

آغاز دومین حراج سکه در سال 1403 از ساعت 12 امروز

استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز نقره‌داغ می‌شوند

نبرد مسلحانه نیروهای مقاومت فلسطین با متجاوزان در «طولکرم»

روایت تلخ «مهناز افشار» از شکست و سرخوردگی پس از مهاجرت

ادعای الجریده درخصوص خواسته آمریکا از ایران

مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی

گزارش تسنیم از وضعیت بازار ارز؛ دلار به کانال 59 هزار بازگشت

نقش واقعی امین حیایی، هومن سیدی و مهران مدیری در «افعی تهران»

«گالیله» فرهاد آئیش بیش از یک میلیارد تومان فروخت

این 4 عادت صبحگاهی را ترک کنید تا شاد باشید

خودداری بانک رفاه کارگران و سازمان تامین اجتماعی از واگذاری سهام مازاد

عبور بدون مجوز بار ترانزیتی افغانستان از ایستگاه تهران

نظر لاوروف درباره نتایج انتخابات آینده آمریکا

شمس و مولانا ناجی گیشه سینماها

برنج و روغن به لیست کالاهای مشمول ارز ترجیحی برگشت

ادعای ترکیه درباره شرط حماس برای کنارگذاشتن سلاح

نتانیاهو: نمی‌توانیم به کسانی که به ما وعده میدهند اطمینان کنیم

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی

نگاهی به فیلم «هویت» ابراهیم حاتمی‌کیا در 38 سال پیش

رئیس کمیسیون امنیت ملی: عرض و طول سرزمین‌های اشغالی تحت اشراف سلاح‌های ایرانی است

ماجرای خواب هولناک آیت الله هاشمی، 6 ماه قبل از فوتش به روایت محسن

کنایه عباس عبدی به بعضی‌ها: آی‌کیو، در اندازه گنجشک هم نیست

فشار وزیرجنگ اسرائیل بر نتانیاهو برای پذیرش آتش بس در غزه

شهادت حداقل 21 نفر از جمله 4 کودک در بمباران بامدادی رفح

محسن تنابنده و احمد مهرانفر؛ زوجی که همیشه جذاب است

شهدای خانطومان در دل‌ها خانه کردند و فراموش‌شدنی نیستند

سرمقاله همشهری/ تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین

سرمقاله شهروند/ استراتژی هوشمندانه و دقیق حماس در زمینه آتش‌بس دائمی

واردات 3 میلیارد دلار بنزین در سال گذشته

آکسیوس: آمریکا ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل را متوقف کرد

پاسخ فضائلی به یک سوال؛ چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟

سرمقاله ایران/ کریدور فرهنگی با همسایه قریب

سرمقاله دنیای اقتصاد/ لزوم اصلاح فضای کسب‌وکار بانکی

سرمقاله آرمان امروز/ مشروع سازی تحول سیاست خارجی

سرمقاله فرهیختگان/ جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

سرمقاله شرق/ بشر هیچ‌وقت متمدن نشده است

سرمقاله اعتماد/ 10 سال پس از طرح تحول سلامت

سرمقاله خراسان/ کشورهای اسلامی؛ از نشست های نمایشی تا اقدامات عملی

سرمقاله کیهان/ وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟!

سرمقاله وطن امروز/ صهیونیست‌ها در مخمصه!

سال گذشته چقدر پول خرج واردات بنزین کردیم؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی