اخبار محرمانه

آخرين مطالب

بزرگ‌ترین بازار انرژی پاک جهان در اختیار کدام کشور است؟ وزارت نفت

بزرگ‌ترین بازار انرژی پاک جهان در اختیار کدام کشور است؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - چین اکنون به بزرگ‌ترین بازار انرژی پاک جهان بدل شده است، به‌طوری که در پایان سال 2023 ظرفیت انرژی خورشیدی این کشور به 609 گیگاوات و ظرفیت انرژی بادی نصب‌شده به 441 گیگاوات رسید. همچنین، فروش خودرو برقی در چین به 9.5 میلیون دستگاه رسیده که بیش از دو برابر مجموع ایالات‌متحده و اتحادیه اروپاست.

به گزارش شانا، به‌نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی ، چین با اتکا به ظرفیت مازاد داخلی، در حال گسترش و نفوذ خود بر بازار جهانی انرژی پاک است.
تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد ارزش صادرات خودروهای برقی، باتری‌های لیتیوم یونی و صفحه‌های خورشیدی به‌عنوان «سه محصول» صادراتی جدید چین، پارسال 29.9درصد افزایش یافت و برای اولین بار از یک تریلیون یوان (139 میلیارد دلار) گذشت.
تسلط چین بر بازار انرژی پاک جهان یک شمشیر دولبه است: این موضوع نگرانی فزاینده‌ای را در ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا از منظر پدیده دامپینگ محصولات انرژی پاک ایجاد کرده است که می‌تواند صنایع نوظهور داخلی آن‌ها را از بین ببرد. همچنین، تسلط چین بر تولید انرژی‌های جدید، زمانی که تغییرات اقلیمی به‌سرعت در حال تحول و گسترش است، می‌تواند این کشور را به شریکی ارزشمند برای کشورها در مبارزه با تغییر اقلیم تبدیل کند، اما صادرات ارزان‌قیمت محصولات چین، در محیطی خصمانه، از طریق رقابت با قدرت‌های بزرگ انجام می‌شود.
درنتیجه رقابت داخلی قیمت صفحات خورشیدی در چین، سال گذشته به نصف کاهش یافت و قیمت توربین‌های بادی با کاهش 13درصدی روبه‌رو شد. همچنین، سازندگان خودروهای برقی چین درگیر جنگ قیمتی شدیدی شدند. در میان چالش‌های رشد داخلی و در جست‌وجوی یافتن بازارهای جدید، شرکت‌های چینی با هدف صادرات بیشتر، کالاهای خود را با قیمت‌های پایین عرضه می‌کنند.
سال گذشته حدود 211 گیگاوات ظرفیت ماژول‌های خورشیدی چین به خارج از کشور صادر شد که حدود نیمی از آن به اروپا رفت. خودروهای برقی چین نیز حدود 8درصد از فروش خودروهای برقی اروپا را در سال گذشته به خود اختصاص دادند. این در حالی است که متوسط این رقم در پنج سال قبل 0.5درصد بود.
مقام‌های چینی با انکار اینکه صادرات آن‌ها تجارت جهانی را مخدوش می‌کند، در صحبت‌های خود مزایای آن را برای جهان برجسته می‌کنند. برای نمونه، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین به‌تازگی در پکن به اولاف شولز، صدراعظم آلمان، گفت: صادرات چین ... نه‌تنها عرضه جهانی را غنی کرده و فشار تورمی جهانی را کاهش داده است، بلکه سهم مهمی در واکنش جهانی به تغییرات اقلیمی و گذار سبز و کم‌کربن داشته است. درحالی‌که صدراعظم آلمان در این دیدار، برای ایجاد بازار عادلانه به طرف چینی فشار آورد و درباره دامپینگ و تولید بیش از حد این کشور هشدار داد.
از طرف دیگر، مشاهده می‌شود اتحادیه اروپا درخصوص فضای رقابتی در تجارت بین‌المللی کالاهای انرژی سبز متقاعد نشده است. اوایل ماه جاری میلادی، پس از اعلام نتایج تحقیقات ضد یارانه‌ای درباره واردات خودروهای برقی چینی در اکتبر گذشته، این اتحادیه تحقیقاتی را درباره عرضه‌کنندگان چینی توربین‌های بادی به پنج کشور اروپایی آغاز کرد. افزون بر این، منشور خورشیدی اروپا که امضا شد، قصد دارد صنعت تولید فتوولتائیک خورشیدی را با کمک‌های مالی اتحادیه اروپا و کمک‌های ملی تقویت کند.
در همین حال، در ایالات‌متحده، براساس آخرین آیین‌نامه‌های اجرایی قانون کاهش تورم، حتی اگر تنها تولیدکننده یکی از قطعات خودروهای برقی 25درصد از کنترل هیئت‌مدیره خود را در پکن داشته باشد، آن خودرو برقی واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی مندرج در این قانون نیست.
دو هفته پیش، جانت یلن وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده، در پکن تأکید کرد: ظرفیت مازاد... می‌تواند تجارت شرکت‌ها و کارگران آمریکایی را تضعیف کند؛ مذاکرات اخیر با مقام‌های چینی شامل تمرکز بر سیاست‌های اقتصادی بود که می‌تواند به رسیدگی به نبود تعادل داخلی و خارجی کمک کند.
مفهوم «ظرفیت مازاد» باید در چارچوب مفهومی مشخصی قرار گیرد و تعریف شود. یک اقتصاددان چینی می‌گوید: در حوزه‌هایی مانند خودروهای برقی، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا در اصل درمورد حفظ فضا برای رشد آینده شرکت‌های خود در همان بخش، صحبت می‌کنند. مقام‌های مالی چین و آمریکا پس از سفر وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده به چین، به گفت‌وگوهای خود در واشنگتن ادامه می‌دهند. این نشانه مثبتی است که هیچ‌یک از طرفین موضوع را منفی نمی‌بیند.
اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند دولت بایدن به‌طور جدی به اعمال تعرفه‌ها و دیگر ابزارها برای مقابله با تهدیدهای ناشی از سیاست‌های تجاری و اقتصادی چین فکر می‌کند. توماس دونیلان، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات‌متحده، در نشست جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا گفت: رقابت فناورانه و محافظت از کارگران ایالات‌متحده در حوزه‌هایی مانند خودروهای برقی، باتری‌ها و تجهیزات خورشیدی از مجموعه مسائل مربوط به تجارت در آینده خواهد بود.
چین منکر این نیست که در بعضی از صنایع با ظرفیت مازاد روبه‌روست. نخست‌وزیر چین، لی‌کیانگ، در ماه مارس گفت: دولت هماهنگی، برنامه‌ریزی و هدایت سرمایه‌گذاری را برای بخش‌های کلیدی تقویت خواهد کرد تا از ظرفیت مازاد و توسعه بی‌کیفیت و زائد جلوگیری کند. اما برنامه‌های پکن برای سال جاری بسیار بیشتر بر طرف عرضه متمرکز است و شامل محرک‌های تقاضای داخلی نمی‌شود که بتواند ظرفیت مازاد در حال ظهور در بخش برق داخلی را برطرف کند.
بدون افزایش تقاضای داخلی، شرکت‌های چینی کشورهایی را در جنوب جهانی هدف قرار خواهند داد که بیشتر آن‌ها به طرح دولتی کمربند و جاده ملحق شده‌اند.
صادرات ماژول‌های خورشیدی چین به آسیای جنوب شرقی، با رشد 65درصدی، از 30 گیگاوات در سال 2022 به 49 گیگاوات در سال 2023 رسید. خودروهای برقی چینی 75درصد از سهم بازار این منطقه را در سال گذشته به خود اختصاص دادند. شرکت‌های چینی برای دسترسی بهتر به این بازارها و به امید اینکه بتوانند در میان فضای بدترشدن روابط با غرب، حائلی ایجاد کنند، فروشگاه و نمایندگی‌هایی در سراسر جهان راه‌اندازی کرده‌اند.
شرکت چینی لنگی، بزرگ‌ترین سازنده انرژی خورشیدی جهان، که ماه گذشته کاهش 5درصدی نیروی کار خود را به‌دلیل «محیط رقابتی صنعت فتوولتائیک خورشیدی» اعلام کرد، 380 میلیون دلار در یک کارخانه ماژول خورشیدی 8.8 گیگاواتی در مالزی سرمایه‌گذاری کرده است. بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی چین، شرکت BYD، قصد دارد 605 میلیون دلار برای احداث یک مجتمع صنعتی نو در برزیل هزینه کند.
طرح این شرکت برای راه‌اندازی یک کارخانه خودروهای برقی در مکزیک باعث ناخرسندی مقام‌های ایالات‌متحده شده است؛ زیرا این نگرانی وجود دارد که سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در کشورهای ثالث اجازه می‌دهد آن‌ها نظارت و تعرفه‌های احتمالی صادرات به ایالات‌متحده را دور بزنند.
دولت آمریکا قرار است تعرفه 254درصدی بر واردات کیت‌های خورشیدی از کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا اعمال کند؛ زیرا شرکت‌های چینی به‌طور فزاینده‌ای تولید خود را به کشورهای این منطقه منتقل کرده‌اند تا از تعرفه‌های ایالات‌متحده بر صفحات خورشیدی جلوگیری کنند.
جان پودستا، نماینده و سفیر اقلیمی ایالات‌متحده، هشدار داد: تولید بیش از حد چین و صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر، اغلب با قیمت‌های پایین‌تر از بازار، توانایی هر کشور دیگری را برای حفظ یک‌ پایه تولید قوی برای سرمایه‌گذاری در آینده انرژی پاک تضعیف می‌کند.
تمرکز پکن بر صنایع انرژی جدید، تا حدی نشان‌دهنده فقدان رشد موتور جایگزین رشد اقتصادی، با توجه به مشکلات بخش املاک و کاهش مصرف خصوصی این کشور است. همچنین طبق برنامه‌های بلندمدت چین، توسعه این صنایع برای ارتقای تولید، تبدیل‌شدن به رهبر صنایع راهبردی و کاهش وابستگی به دیگر کشورها، ضروری است. درواقع براساس برنامه چهاردهم توسعه چین که از سال 2021 تا 2025 اجرا می‌شود، این صنایع جدید برای ادامه توسعه اقتصادی کشور حیاتی تلقی می‌شوند.
تحلیلگران مؤسسه رتبه‌بندی مودیز برآورد می‌کنند که بخش خودروهای برقی و صنایع مرتبط (باتری‌ها و زیرساخت‌های شارژ) می‌توانند 4.5 تا 5 درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تا سال 2030 تشکیل دهند. به این ترتیب، این بخش که سهم آن در اقتصاد چین در سال 2023 حدود 1.6درصد بود، به بخشی مهم در اقتصاد این کشور تبدیل خواهد شد. همچنین، این مؤسسه بعید می‌داند که چین با میل خود از رشد سهم خود در تولید انرژی‌های نو دست بردارد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1224535/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوئل رائفی‌پور‌ با قالیباف به کجا می‌رسد؟

ترانه رپر مشهور آمریکایی در حمایت از فلسطین دنیا را درنوردید

سرچشمه امید مردم کجاست؟

شکست ابرتوافق منطقه

درگیری پلیس اسرائیل و معترضان به کابینه نتانیاهو در تل‌آویو

مورد عجیب خواهران خزعلی

تغییر قواعد مواجهه ایران و اسرائیل

چهره‌ها/ کمند امیرسلیمانی در مراسم عقد برادرش

ده‌ها شهید و مجروح دربمباران جنون‌آمیز جبالیا

اولین تصاویر از عموپورنگ در سریال جدیدش

پسر مورد علاقه ام با چند دختر رابطه دارد

ترانه رپر مشهور آمریکایی در حمایت از فلسطین

حمایت بازیگر برجسته آلمانی از غزه و حمله به دولت آلمان

رای سازمان ملل، سفیر اسرائیل را دیوانه ساخت

حمله اوکراین به رستورانی در دونتسک؛ 11 نفر کشته و زخمی شدند

خانواده‌های اسرای صهیونیست خواستار سرنگونی کابینه نتانیاهو شدند

تازه‌ترین تصاویر از عموپورنگ در سریال جدیدش

چهره‌ها/ سفره عقد سپند امیرسلیمانی و مونا کرمی بدون حضور عروس!

تصاویری متفاوت از بازیگر «جومونگ» به همراه همسرش در طبیعت

تحقیقات روزنامه صهیونیستی درباره شکست اطلاعاتی اسرائیل در 7 اکتبر حاوی چه جزئیاتی است؟

مدیرکل بنیاد مازندران از آغاز رزمایش دیدار با خانواده‌های معزز شهدای امدادگر خبر داد

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 23 اردیبهشت 1403

طلا بخریم یا سهام؟

تایید فروش اضطراری سامانه موشکی هایمارس به اوکراین توسط آمریکا

یک اسیر اسرائیلی دیگر در پی بمباران غزه کشته شد

ارسال بزرگترین بسته کمک نظامی انگلیس به اوکراین

رهبر انصارالله: مبارزه با تروریسم، شعار غرب برای اشغال کشورهای اسلامی است

صداهایی از غزه؛ داستان دختری که در 10 سالگی با بمباران ارتش اسرائیل دست خود را از دست داد

آقای مهران مدیری خودمانیم بدجور به ملت رکب زدید!

تصاویری از رهبر انقلاب در حال کتاب خواندن

طعنه سنگین ابطحی به وزیر کشور: یا 8 در صد نمی‌دونید چیه یا حماسه والا به مولا!

افق تجارت یک میلیارد دلاری با لبنان تا سال 1408

روسیه رفتار نماینده صهیونیست‌ها در سازمان ملل را «سیرک» توصیف کرد

چهره‌ها/ قاب عاشقانه المیرا دهقانی و همسرش

یک دونه از اینا برای بچه مهمون که میاد تو اتاق!

طرح جدید دولت برای نظام حقوق و دستمزد کارمندان

بازدید رئیس‌جمهور از نمایشگاه بین المللی کتاب؛ روایت رئیسی از علاقه‌اش به کتابخوانی در قبل از انقلاب

سخنگوی وزارت خارجه:‌ رژیم صهیونیستی در منزوی‌ترین شرایط تاریخ جعلی خود به سر می‌برد

پوست‌اندازی مجلس دوازدهم؛ 166 نماینده از قطار بهارستان جاماندند

پیش ‌بینی قیمت دلار 23 اردیبهشت 1403

آغاز پرداخت حقوق اردیبهشت بازنشستگان با احتساب افزایش‌ها

تظاهرات علیه سیاست‌های کابینه نتانیاهو

معترضان علیه حضور نماینده رژیم صهیونیستی در مسابقات یوروویژن به خیابان‌ها آمدند

دانشجویان هاروارد یک تالار در این دانشگاه را «شیرین ابوعاقله» نام‌ نهادند

کنترل اختلافات، دستاورد سفر گروسی؟

سردار زهرایی: پس از «7 اکتبر» و «وعده صادق»، بسیج در غرب جا پیدا کرد

گزارشی از بازدید رئیس‌جمهور از نمایشگاه بین المللی کتاب

تولید قیر پلیمری مخصوص باند فرودگاه‌ها برای نخستین بار در کشور

بیت کوین هدیه بگیرید!

رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار: برخی مصوبات مانع صدور مجوز است

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی