اخبار محرمانه

آخرين مطالب

در نشست هم‌اندیشی صنعت حفاری مطرح شد

تلاش برای مشارکت بخش خصوصی در خرید دکل‌های حفاری وزارت نفت

تلاش برای مشارکت بخش خصوصی در خرید دکل‌های حفاری
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - در نشست هم‌اندیشی صنعت حفاری اعلام شد که برای تحقق اهداف چشم‌انداز بلندمدت شرکت ملی نفت ایران، به 157 دستگاه دکل نو افزون بر ناوگان کنونی نیاز است و باید با قرادادهای تازه و همکاری با بخش خصوصی، مسیری برای تأمین دکل‌های نو ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار شانا، نشست هم‌اندیشی صنعت حفاری برای بحث و بررسی پیرامون برنامه‌ها و نیازهای این صنعت امروز جمعه (21 اردیبهشت) در سومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی با حضور فعالان بخش خصوصی و نمایندگانی از شرکت ملی نفت ایران برگزار شد.
رضا عاقبتی، معاون بررسی طرح‌های منابع هیدروکربوری مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به افت فشار و افت تولید در عمده چاه‌های تولیدی و توسعه‌ای، بیان کرد: برای تحقق اهداف برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه نیاز است حدود 2 هزار حلقه چاه دریایی و خشکی حفاری شود. همچنین، در چشم‌انداز بلندمدت شرکت ملی نفت ایران 5300 حلقه چاه جدید برای حفاری پیش‌بینی شده است.
وی با اعلام اینکه اکنون 134 دستگاه دکل حفاری موجود است که 116 مورد آن‌ها عملیاتی و فعال و 39 دستگاه در سرویس هستند، افزود: از این تعداد دکل حفاری، 78 مورد تملیکی و در اختیار شرکت‌های حفاری دولتی و مابقی در اختیار شرکت‌های خصوصی هستند. براساس برآوردهای انجام‌شده، برای اجرای اهداف برنامه پنج‌ساله هفتم به 41 دکل خشکی، 16 دکل دریایی و 14 لوله مغزی سیار تازه نیاز داریم و به‌طور کلی، می‌توان گفت براساس برنامه چشم‌انداز بلندمدت شرکت ملی نفت ایران، به 157 دستگاه دکل نو افزون بر ناوگان کنونی نیاز است.
معاون بررسی طرح‌های منابع هیدروکربوری مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به چالش‌های موجود در مسیر افزایش بازده حفاری در کشور، تصریح کرد: فرسودگی، الگوی قراردادها و چالش‌های آن، روند تأمین کالا، مهندسی و طراحی چاه‌ها، سرمایه انسانی، تأمین به‌موقع منابع مالی و دسترسی‌ نداشتن به بازارهای بین‌المللی، از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه هستند. بر این اساس، ضریب تأثیر عوامل سخت‌افزاری 46درصد و ضریب تأثیر مشکلات مرتبط با کارفرما و مدیریت و کنترل پروژه 54درصد است.
عاقبتی با اشاره به برنامه‌ریزی تازه‌ای که برای قراردادهای دکل حفاری پیش‌بینی شده است، افزود: در نقشه راه پیشنهادی تأکید شده که همه موانع برای حضور بخش خصوصی برداشته شود و هم‌زمان از همه ظرفیت‌های داخلی برای نوسازی ناوگان استفاده شود.
محمود بیانک، رئیس هماهنگی و نظارت بر برنامه‌ها، عملیات و خدمات حفاری خشکی نیز در این نشست با اشاره به موارد مطرح‌شده درباره چالش‌های حفاری در کشور، گفت: مسئله نگهداشت و مدیریت نیروی انسانی اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا همه این موضوع‌ها سرانجام به نیروی انسانی کاربلد و باانگیزه منتهی می‌شود و همه ما خوب می‌دانیم که بخش زیادی از نیروی انسانی متخصص، انگیزه کافی را برای ادامه کار در این شرایط سخت ندارد.
امیر مقیسه، معاون سرمایه‌گذاری و بررسی اقتصادی قراردادهای شرکت ملی نفت ایران هم در این نشست با اشاره به شکل تازه قراردادهای طراحی‌شده برای خرید دکل و برنامه پیش رو برای فراخوان از شرکت‌های خصوصی، توضیح داد: تأکید این قراردادهای جدید ایجاد انگیزه و تمایل برای مشارکت بخش خصوصی است تا با این قراردادهای خرید خدمت بتوانیم دکل‌های موردنیاز کشور را تأمین کنیم.
وی با اشاره به اصلاحات انجام‌شده در قراردادهای تازه، افزود: قراردادها ارزی امضا می‌شوند و پرداخت‌ها به‌صورت ارزی خواهد بود. همچنین، پرداخت صورت‌حساب براساس ضوابط و دستورعمل‌های بانک مرکزی خواهد بود تا امکان پرداخت با دیگر ارزها فراهم باشد. در عین‌ حال، مذاکراتی با بانک‌ها انجام شده است تا برای تضمین قراردادها با شرکت‌های خصوصی همکاری کنند.
معاون سرمایه‌گذاری و بررسی اقتصادی قراردادهای شرکت ملی نفت ایران، با بیان اینکه در قراردادهای تازه افزون بر خرید تضمینی دکل، خدمات و سرویس‌های جانبی، کالا و مواد را هم خریداری می‌کنیم، تصریح کرد: به‌زودی یک مرکز پایش طرح‌های حفاری در شرکت ملی نفت تشکیل می‌شود تا همه طرح‌ها و قراردادها در آنجا پیگیری شوند. درعین‌حال، یکی از اقدام‌های قابل توجه برای این قراردادهای تازه، درنظرگرفتن معافیت مالیاتی است و می‌تواند برای بخش خصوصی تأثیر خوبی داشته باشد.
مقیسه با تأکید بر اینکه سعی شده است قراردادهای تازه را منطقی و متناسب با شرایط بخش خصوصی در نظر بگیرند، افزود: تلاش ما این است که روند فراخوان و مناقصه و امضای قراردادها، روند سالم و شفافی باشد و منافع بخش خصوصی حفظ شود. ما می‌دانیم که در گذشته روندهای اشتباهی در همکاری با بخش خصوصی وجود داشت که تلاش می‌کنیم این اتفاق‌ها و روندهای اشتباه تکرار نشود.
علی عباسی کرلی، دبیر صنعت حفاری شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان دیگر سخنران این نشست، با تأکید بر اینکه رویکرد تازه، تلاش برای حمایت از بخش خصوصی است، گفت: شرکت ملی نفت ایران با توجه به نیازهایی که برای ادامه پروژه‌های خود دارد، تلاش می‌کند از قابلیت‌های بخش خصوصی استفاده کند و به شکل‌های مختلف این حمایت را انجام دهد. درمورد قرادادهای تازه دکل‌های حفاری هم سازوکاری را برای حضور بخش خصوصی پیش‌بینی کرده است و هم‌زمان، به‌دنبال استفاده از منابع داخلی برای نوسازی ناوگان کنونی است.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه تحصصی حفاری در شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: موضوع‌هایی مانند روزآمد کردن قراردادها، آسیب‌شناسی فرایندها، توسعه متناسب سرمایه انسانی و ارتقای سطح فناوری در دسترس، از سرفصل‌های این کارگروه تخصصی هستند و امیدواریم تا پایان 1403 به نتایج قابل قبولی در این عرصه برسیم.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1228892/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیالوگ فیلم و سریال های معروف که تکیه کلام مردم شدند

داوود میرباقری: مساعدت‌های رئیسی در ساخت سریال «سلمان فارسی» بسیار تاثیر داشت

پوران درخشنده: همه از درگذشت رئیس‌جمهور شوکه شده‌اند

چهره ها/ خداحافظی «کامران نجف زاده» با رئیس جمهور شهید

ابراهیم حاتمی‌کیا: از شهادت رئیسی دلمان لرزید و بهت‌زده شدیم

ترکیه در پی شهادت رئیس‌جمهور ایران، یک روز عزای عمومی اعلام کرد

امام جمعه موقت تبریز انتخاب شد؛ جانشین آیت‌الله آل‌هاشم کیست؟

تسلیت وزیر خارجه ترکمنستان به سفیر ایران

جای خالی شهید امیرعبداللهیان در نشست شورای وزرای خارجه شانگهای

پیام تسلیت رئیس شورای امنیت سازمان ملل در پی شهادت رئیسی و امیرعبداللهیان

عزای عمومی یک چهارم مردم جهان برای شهادت آیت‌الله رئیسی

جزئیات تشییع شهید رئیسی و همراهانش در تهران

سرتیم حفاظت ابراهیم رئیسی چگونه انتخاب شده بود؟

تله‌ای به نام زنانه‌شدن اعتیاد در ایران

حمایت آمریکا از نتانیاهو در برابر تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی

محمود پاک نیت: رئیس جمهوری پرتلاش و پرکار را از دست دادیم

جلسه کوتاه مجلس در روز چهارشنبه

احمد مسعود: در این شرایط دشوار مردم افغانستان در کنار ملت بزرگ ایران قرار دارند

وزیر دفاع آمریکا: اطلاعی درباره دلیل سقوط بالگرد رئیس‌ جمهور ایران نداریم

رایزنی تلفنی وزیر خارجه عربستان با علی باقری

دامنه نوسان بورس تغییر کرد

رسانه عبری: حزب الله در حال انهدام شهرک‌های شمال است

13 شهید در جنایت هولناک ارتش رژیم صهیونیستی در «جبالیا»

امتناع سه کشور دیگر از حضور در نشست سوئیس درباره اوکراین

سیدجواد هاشمی: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد

روایت یک مستندساز از گریه‌های رئیسی در سفر به نیویورک که منتشر نشد

جلسه کمیسیون امنیت ملی با سرپرست وزارت خارجه

جمعیت «الوفاق» بحرین: ایران اولین مدافعان آرمان فلسطین را از دست داد

همدردی برزیل با دولت و ملت ایران

گزارش صداوسیما درباره وضعیت دیپلماسی ایران در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی

ادای احترام به شهادت رئیس‌جمهور ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی

سریالی که هانیه توسلی و پوریا پورسرخ را معروف کرد

پیام تسلیت طیب‌نیا و احمد توکلی در پی شهادت رئیس‌جمهور

روایت یک مستندساز از گریه‌های رئیسی در سفر به نیویورک

پیام تسلیت دبیرکل اوپک به رهبر و مردم ایران

مادورو: آیت‌الله رئیسی نماد مقابله با یکجانبه‌گرایی در دوران معاصر بود

تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس از دیدگاه روانشناسی

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 1 خرداد 1403

چهره ها/ عکسی تازه از فاطیما بهارمست

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، 8 تیر برگزار می‌شود

اردوغان در گفت‌وگو با مخبر: ترکیه در این روز‌های تلخ در کنار ایران خواهد ایستاد

حال و هوای جلسه هیئت دولت با صندلی خالی آیت‌الله رئیسی

قامت سرخ بورس

فعال اصولگرا: در این شرایط صحبت از رئیس جمهور بعدی شایسته نیست

آیا سرنوشت میلوشویچ در انتظار نتانیاهو است؟

توانایی حماس برای حمله به مرکز اسرائیل

پارسا، حامد، هانیه و شبنم در مراسم ترحیم مادر «لیلا حاتمی»

پخش سریال هادی حجازی‌فر به مناسبت شهادت رئیسی

برگزاری جلسه فوق‌العاده در سازمان سینمایی

آمریکا، شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی