اخبار محرمانه

آخرين مطالب

فروش بلیت سفر ممنوع شد اقتصادی

فروش بلیت سفر ممنوع شد
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - همشهری /رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی: یک‌میلیون و 300هزار تور داخلی و خارجی فروخته شده است.
سفر‌های نوروزی امسال هم تعطیل است؟ حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، وضعیت سفر نوروز 1400 هم مانند سال 99 است. رئیس‌جمهوری ویروس جهش‌یافته انگلیسی را مار غاشیه خواند که باید از ترس آن به افعی چینی یعنی ویروس ووهان پناه برد.
پلیس از صبح دیروز شهر‌های گردشگرپذیر ایران را در آستانه نوروز 1400 به‌صورت نامحدود به روی گردشگران و مسافران بست. شیراز هم مرز‌های ورودی خود را به روی گردشگران نوروزی مسدود کرد و بدین ترتیب از همین حالا نشانه‌های توقف سفر همچون نوروز 99 آشکار شده است.
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا 2 روز قبل اعلام کرد ابتلا به کرونای انگلیسی در کشور افزایش یافته و فروردین امسال احتمال وقوع پیک چهارم کرونا در ایران وجود دارد؛ پس سفر در نوروز منتفی است. مینو محرز، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا نیز از مردم خواسته است خرید تور‌های گردشگری و رزرو هتل به قصد سفر نوروزی را متوقف کنند.
در این شرایط، اما معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور که اتفاقا نماینده آن وزارتخانه در ستاد ملی مقابله با کرونا و دبیر ستاد ملی سفر در کشور است، اعلام کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا با پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی برای انجام سفر‌های نوروزی در قالب تور و اقامت در اقامتگاه‌های رسمی و سفر خودرویی به شرط داشتن رزرو اقامتگاهی موافقت کرده است؛ اظهاراتی که نه‌تن‌ها تاکنون از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تایید نشده که حتی این ستاد اظهارنظری درخصوص صحت و سقم این ادعا نداشته است.
 تا اینجای کار، تکلیف سفر‌های نوروزی هنوز مشخص نیست. وزارت میراث‌فرهنگی بوق و کرنای سفر را می‌نوازد و ستاد ملی مقابله با کرونا مردم را از سفر برحذر می‌دارد.
سوی سوم این ماجرا نیز وزارت راه و شهرسازی کشور با تداوم فروش بلیت سفر‌های نوروزی در بخش ریلی، هوایی، دریایی و زمینی نشسته است با شهروندان خسته از یک‌سال انزوای کرونایی که بلیت سفر خریداری کرده‌اند.
وزارت راه و شهرسازی مدعی است براساس قانون، فروش بلیت‌های عادی یا نوروزی را ادامه می‌دهد؛ چون تاکنون ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ دستوری به آن وزارتخانه برای توقف فروش بلیت‌های نوروزی نداده است.
این یعنی به‌رغم تمامی هشدار‌ها برای نخریدن بلیت سفر، بازار فروش بلیت‌های حمل‌ونقل عمومی در نوروز داغ است و نه‌تن‌ها رجا و سازمان هواپیمایی کشوری که حتی ترمینال‌های بین‌شهری و حمل‌ونقل دریایی می‌گویند بلیت سفر در نوروز می‌فروشند.
براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، اقامت در تکایا، حسینیه‌ها، مساجد، مدارس، خانه‌مسافرها، چادرزدن در پارک‌ها، کمپینگ و... در نوروز 1400 ممنوع است و تنها هتل‌ها و مراکز اقامتی می‌توانند میزبان مسافران نوروزی باشند؛ البته اگر مسافران نوروزی امکان سفر بیابند.
همشهری در پیگیری سرنوشت سفر‌های نوروزی این‌بار در دوران جهش کرونای انگلیسی دریافت که از ابتدای اسفندماه سال‌جاری تا همین دیروز، حدود یک‌میلیون و 300 هزار بسته سفر‌های داخلی و خارجی نوروزی در شرکت‌های خدمات مسافرتی به متقاضیان سفر فروخته شده است که از این تعداد 300 هزار گردشگر خروجی بیشتر به مقصد ترکیه می‌روند.
نوروز؛ محرومیت برای صنعت گردشگری
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همشهری گفته است، براساس اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری و ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص توقف دوباره سفر‌های نوروزی، پیش‌بینی می‌شود سفر‌های نوروزی 1400 نیز به در بسته بخورد.
حرمت‌الله رفیعی همچنین خبر داده است که وزارت میراث‌فرهنگی به دفاتر خدمات مسافرتی اعلام کرده است حتما در قرارداد فروش تور‌ها ذکر کنند، درصورت کنسل شدن سفر مبلغی به متقاضیان تور‌ها مسترد نخواهد شد. این درحالی است که سال گذشته و با لغو سفر‌های نوروزی به‌دلیل شیوع کرونا وجوه پرداخت‌شده به دفاتر خدمات مسافرتی برای خرید تور‌های مسافرتی با تصمیم وزارت میراث‌فرهنگی به متقاضیان سفر به‌طور کامل بازگردانده شد.
حالا، اما ماجرا متفاوت است. روزنامه همشهری دریافته است که وجه بلیت‌های سفر با هواپیما، کشتی، قطار و اتوبوس‌های بین‌شهری نیز درصورت کنسل شدن سفر‌ها یا بسته شدن شهر‌ها به روی مسافران نوروزی، برخلاف سال 99 مشمول جریمه کنسلی خواهد شد. دفاتر خدمات مسافرتی از 20 روز قبل با چراغ سبز وزارت میراث فرهنگی اقدام به فروش تور‌های مسافرتی و خرید هتل و پرواز برای مسافران نوروزی کرده‌اند، اما حالا که 20 روز مانده تا آغاز سال جدید، با واکنش ستاد ملی مقابله با کرونا برای تکرار توقف سفر‌های نوروزی مواجه شده‌اند.
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در پاسخ به این سؤال همشهری که اگر سفر‌های نوروزی سال 1400 همچون نوروز 99 متوقف شود، تکلیف مردمی که اقدام به خرید تور‌های گردشگری کرده‌اند، چیست؟ می‌گوید: ما هم نگرانیم که امسال نیز مسیر سفر‌های نوروزی مسدود شود و در این شرایط که شرکت‌های خدمات مسافرتی یک‌میلیون و 300 هزار پکیج تور برای سفر‌های نوروزی 1400 فروخته‌اند، زیان هنگفت دیگری را متحمل می‌شوند.
رفیعی گفت: اگر نوروز امسال نیز سفر ممنوع شود، دولت باید تمامی ضرر و زیان ناشی از تور‌های کنسل‌شده را که رقمی بیش از 600 میلیارد تومان است به آژانس‌های گردشگری بپردازد.
به‌گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، 2 سال است که دفاتر گردشگری کشور هیچ‌گونه فروش تور و سفر نداشته‌اند. سال 98 با سیل و زلزله شعار سفر نروید، فراگیر شد. نوروز 99 هم کرونا همه چیز را بست؛ درحالی‌که تنها صنعتی که موازین بهداشتی مقابله با کرونا را با دقت رعایت می‌کند، صنعت گردشگری است.
رفیعی به پیام‌های ارسال‌شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای منتفی شدن سفر‌های نوروزی با شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور اعتراض می‌کند. او خطاب به سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا که نوروز 1400 را توأم با منتفی شدن سفر‌های نوروزی اعلام کرده است، گفت: دفاتر گردشگری از اسفندماه تاکنون در حال فروش بسته‌های گردشگری هستند.
جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران نیز به همشهری گفته است که نمی‌توان سفر را به‌صورت مطلق ممنوع کرد و بهتر است سفر‌ها کاملا مدیریت شده، انجام شوند.
او نیز در واکنش به اظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص منتفی شدن سفر‌های نوروزی با ورود ایران به پیک چهارم کرونا گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا با این رفتار، رفع مسئولیت می‌کند و نمی‌توان با بخشنامه دولتی اقتصاد و زندگی مردم را تعطیل کرد؛ بنابراین ستاد به جای ممنوع کردن سفر‌های نوروزی بهتر است در موضوع تامین بهداشت و سلامت گردشگران نوروزی اقدام کند و مسیر درست سفر را به مردم نشان دهد. به‌جای اینکه بگوید سفر نروید بگوید که اگر می‌روید در مراکز مجوزدار که پروتکل‌های بهداشتی را با دقت اعمال می‌کنند، اقامت کنید.
رئیس جامعه هتلداران ایران از رزرو هتل‌های کشور برای سفر‌های نوروزی 1400 خبر داد و گفت: بیشتر هتل‌های کشور از اول اسفندماه در وضعیت رزرو سفر‌های نوروزی قرار دارند. پیش‌بینی رئیس جامعه هتلداران ایران نیز این است که نوروز 1400 سفر به برخی استان‌های کشور ممنوع خواهد شد؛ حمزه‌زاده می‌گوید: دولت باید مسیر درست سفر در نوروز 1400 را پیش پای مسافران نوروزی بگذارد تا گردشگران نوروزی حداقل به دامان خانه‌مسافر‌ها و مراکز اقامتی غیربهداشتی نیفتند.
نوروز بی سفر
پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از بسته شدن چندین استان و شهر کشور به‌دلیل شرایط اضطرار کرونا به‌مدت نامحدود خبر داد و اعلام کرد: سفر به خوزستان، مازندران، گیلان، گلستان، اصفهان، شیراز، مشهد، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم به‌مدت نامحدود ممنوع است.
این ابلاغ درست در شرایطی صورت گرفت که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به وقوع موج چهارم کرونا در فروردین‌ماه در کشور اعلام کرده بود، سفر‌های نوروزی در این شرایط منتفی است.
اعضای کمیته علمی این ستاد نیز در روز‌های گذشته از مردم خواسته بودند از خرید تور‌های گردشگری و بلیت سفر برای نوروز 1400 خودداری کنند. حالا رئیس‌جمهوری نیز گفته وضعیت سفر‌های نوروز 1400 شبیه به سال 99 است. معنای این پیام آن است که ایرانی‌ها دومین نوروز بی‌سفر خود را تجربه خواهند کرد؛ مگر آنکه ستاد ملی مقابله با کرونا سفر در نوروز را آزاد کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/494524/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی