اخبار محرمانه

آخرين مطالب

قفل اجاره باز می‌شود؟ اقتصادی

قفل اجاره باز می‌شود؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خبرآنلاین / آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار اجاره، از کاهش تعداد قراردادهای اجاره خبر می‌دهد، اما این موضوع، نویدبخش خبر خوشایندی در بازار مسکن نیست؛ چراکه با وجود کاهش شمار قراردادهای اجاره در مردادماه، اما قیمت‌ها همچنان سر به فلک گذاشته است.
گزارش تحولات بازار مسکن در مردادماه نشان می‌دهد که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری رشدی به ترتیب معادل 37.8 و 41.2 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته است.
در این شرایط، در حال حاضر مستاجران ناچار به تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های تازه شده‌اند؛ فروش دارایی و سرمایه‌گذاری برای تامین هزینه اجاره و کوچ به محلات پایین‌دست و حواشی شهرها و حتی مهاجرت به شهرها و شهرک‌های حومه، از جمله انتخاب‌های ناگزیر مستاجران در ماه‌های اخیر است.
برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه بازار اجاره شهر تهران، از 100 درصد هم گذشته و به نظر می‌رسد همین موضوع، عامل مهم در کاهش تعداد معاملات اجاره بوده است؛ چراکه صاحب‌خانه‌ها برای فرار از مصوبه اجاره‌ای دولت، به صورت توافقی با مستاجران، قراردادهای سررسید شده را تمدید کرده‌اند.
این در حالی است که براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا که از مرداد 1399 تاکنون لازم‌الاجراست، قراردادهای اجاره سررسید شده در دوره کرونا باید به‌صورت خودکار و با رعایت سقف نرخ مصوب برای یک سال دیگر تمدید شود و این الزام تا 3‌ماه پس از زمانی که وزارت بهداشت، وضعیت کرونایی کشور را عادی اعلام کند، ادامه خواهد داشت.
در مصوبه ستاد مقابله با کرونا، سقف مجاز برای افزایش قیمت در قراردادهای تمدیدی برای شهر تهران 25 درصد، شهرهای بزرگ 20 درصد و سایر نقاط شهری 15 درصد اعلام شده، اما در عمل، حتی قراردادهایی که با اتکا به این مصوبه تمدید می‌شوند نیز با نرخ‌های بالاتری بسته شده‌اند.
البته تعیین سقف قیمت برای تمدید قراردادهای اجاره در مصوبه ستاد مقابله با کرونا بیش از این‌که با هدف جلوگیری از افزایش اجاره باشد، با هدف حمایت از اقشار ضعیف و آسیب‌دیدگان از شیوع کرونا وضع شده است. براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ تورم قراردادهای تمدیدی در زمستان سال گذشته 38.6درصد و در بهار امسال 39.8درصد بوده است.
وامی برای برداشتن بار از دوش مستاجران
سیاست‌گذاران در ماه‌های ابتدایی تابستان گذشته برای برداشتن باری از روی دوش مستاجران، پیشنهاد وام ودیعه را مطرح کردند که براساس آن قرار شد وام ودیعه 50، 30 و 15 میلیون تومانی به مستاجران تهرانی، شهرهای بزرگ و سایر شهرها پرداخت شود؛ بنابر تصمیم سیاستگذاران سود وام ودیعه مسکن 13 درصد تعیین شد که ماهانه توسط مستاجران به بانک پرداخت می‌شود و اصل ودیعه بعد از اتمام قرارداد اجاره به بانک مسترد خواهد شد. اما با ورود به سال 1400 و افزایش نرخ رسمی اجاره‌بها، ودیعه 50 میلیون تومانی در تهران به 70 میلیون و در سایر کلانشهرها به 40 میلیون تومان افزایش یافت.
بر همین اساس، ستاد ملی کرونا در تازه‌ترین تصمیم، مهلت ثبت‌نام برای دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران را تا پایان آذرماه امسال تمدید کرد. به این ترتیب، متقاضیان دریافت این وام تا پایان آذر 1400 مهلت دارند برای دریافت این وام در سامانه جامع اقدام ملی مسکن tem.mrud.ir ثبت‌نام کنند. پیش از این زمان مهلت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن تا پایان شهریور امسال بود.
چه کسانی می‌توانند ثبت‌نام کنند؟
تاکنون حدود 225 هزار خانوار اجاره‌نشین موفق به دریافت این وام شده‌ و در مجموع بیش از 4800 میلیارد تومان به آنان پرداخت شده است. در سال 1399 در مجموع 4 هزار و 762 میلیارد تومان پرداخت شد و امسال نیز تا پس از تمدید این مصوبه، تاکنون بیش از 96میلیارد و 500 میلیون تومان به حساب متقاضیان واریز شده است.
متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن باید شرایط ذیل را دارا باشند: باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند؛ باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌­نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند؛ چنانچه متقاضی تا حداکثر 2 هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌شود.
قراردادهای نیمه دوم سال چه شرایطی دارد؟
پیش از این محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته بود: کسانی که نیمه دوم سال مهلت قراردادشان است، می‌توانند مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنند.
وی دهم شهریورماه اعلام کرده بود: در سال گذشته هم کسانی که قراردادشان در نیمه دوم سال بود، مدارک خود را بارگذاری کردند و امسال هم همانند سال گذشته و طبق رویه سال قبل این اقدامات انجام می‌شود.
به گفته او، در حال حاضر روند پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن آغاز شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها اقدامات لازم برای دریافت تسهیلات را انجام دهند. برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و متقاضیان می‌توانند نام بانک و شعبه مورد نظر را انتخاب و مراحل روند پرداخت را طی کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شده بود: در صورتی که متقاضیان مدارک خود را زودتر به بانک‌ها ارائه دهند و مراحل اداری را طی کنند، روند پرداخت تسهیل و تسریع‌ خواهد شد.
به گفته محمودزاده، بانک‌ها اطلاعات و آمار کسانی که به آنها تسهیلات پرداخت شده در سامانه بارگذاری می‌کنند، اما هنوز آمار دقیقی از این تعداد به ما اعلام نشده و در آینده نزدیک اطلاعات جدیدی از متقاضیانی که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، ارائه خواهیم کرد.
کدام اجاره‌نامه‌ها مشمول وام ودیعه مسکن می‌شوند؟
پس از آن، علی قائدی، معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در یک برنامه زنده تلویزیونی در یازدهم شهریورماه، درباره آخرین وضعیت تسهیلات دهی ودیعه مسکن، به آغاز پرداخت این تسهیلات از سوی بانک‌های عامل اشاره کرده بود. به گفته وی، بر اساس مصوبه‌ای که 23 خرداد 1400 از ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم، از 26 خرداد ثبت‌نام را آغاز کردیم و تا کنون حدود 740 هزار نفر ثبت‌نام کرده اند که از این ثبت‌نامی‌ها حدود 81 هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند.
معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، دوره بازپرداخت این تسهیلات را 5 ساله عنوان کرده و افزوده بود: نرخ سود این تسهیلات 13 درصد است.
قائدی متذکر شده بود: روش دیگر بازپرداخت تسهیلات که سال گذشته به تصویب رسیده بود، مورد استقبال قرار نگرفت؛ آن هم این بود که وام گیرنده اقساط را پرداخت نمی‌کرد ولی در پایان سال یکجا اصل و سود وام را تسویه می‌کرد.
به گفته او، نیازی به حضور در ادارات راه و شهرسازی برای ثبت‌نام نیست و فقط باید در مرحله آخر که مراجعه به بانک است، در شعبه حاضر شوند. هر متقاضی ای که واجد شرایط باشد، شعبه بانک مورد نظر را در نزدیک‌ترین محل زندگی خود انتخاب کرده و پس از آن به بانک مراجعه می‌کند.
وی یادآور شده بود: بانک هم شرایط مورد نظر خود را بررسی کرده و در صورتی که متقاضی، واجد شرایط باشد، پرداخت آن انجام خواهد شد. ما شرایط بانکی را بررسی می‌کنیم؛ یکی اینکه سرپرست خانوار باشد؛ در مقطع فعلی مالکیت نداشته باشد؛ تاریخ انعقاد قرارداد اجاره از اول مهر 1399 تا 31 شهریور 1400 مرتبط باشد. اگر این سه شرط را داشته باشد، تأیید شده و فرد می‌تواند بانک عامل را معرفی و به آن شعبه مراجعه کند.
این مقام مسئول در معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرده بود: افرادی که در حال حاضر نسبت به انعقاد قرارداد اجاره با موجر اقدام می‌کنند هم مشمول دریافت این تسهیلات خواهند شد.
وی متذکر شده بود: طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، کسانی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که یا آقای متأهل باشند یا خانم مجرد بالای 35 سال؛ اجاره نامه‌ها هم یا باید در دفاتر مشاور املاک نوشته شده و کد رهگیری اخذ شود یا اینکه در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد.
قائدی بیان کرده بود: با توجه به اینکه تسهیلات مذکور به دوره شیوع کروناست، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، اگر چک برگشتی اشخاص مربوط به دوره کرونا باشد، این ستاد برای آنها استثنا قائل شده و می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.
متقاضیانی که پیامک وام اجاره دریافت نکرده‌اند، چه کنند؟
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی همچنین دوازدهم شهریورماه از معرفی 80 هزار نفر به بانک برای دریافت وام ودیعه مسکن خبر داده و گفته بود: افرادی که پیامکی دریافت نکردند، یکبار دیگر اطلاعات خود را در سامانه کنترل و اگر لازم بود مجددا ثبت‌نام کنند.
محمودزاده با اشاره به گلایه برخی افراد که می‌گویند هیچ پیامکی دریافت نکردند، عنوان کرده بود: پیامک برای همه ارسال شده، البته ممکن است به دلیل اختلالات پیامکی دریافت نکرده باشند. تمام افرادی که ثبت‌نام کردند مجددا به سامانه مراجعه کرده و اطلاعات خود را کنترل کنند و اگر مدارکشان تکمیل نیست مجددا ثبت‌نام کنند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/616620/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

برخورد خشونت‌آمیز پلیس آلمان با دانشجویان حامی فلسطین

لایو سارا و نیکا در مورد سریال پایتخت

واکنش جمیله علم‌الهدی درباره اخبار مربوط به برخورد بد با زنان در ایران

وزیر خارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است

اینجوری چتری مدل کره ای ها بزن

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای وزیر تندروی رژیم صهیونیستی؛ «بن گویر» راهی بیمارستان شد

حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس

لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد آمریکایی MQ-9

هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم

تسلط صهبا شرافتی بازیگر نون خ به زبان کره ای

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

ریمارامین فر در بیست و شش سالگی

آقای مجری من کی ازدواج میکنم؟

چهره ها/ چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال "نون خ" بدون گریم

واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی

دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی: کسی اعتراضی ندارد

شهادت 2 تن در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

پشت صحنه سریال گناه فرشته

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی قالیباف

هدیه نفیس آمریکا به اوکراین

وقوع حادثه امنیتی در جنوب یمن

چهره ها/ مجیدواشقانی و امیرعلی نبویان در یک قاب

پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

زاخارووا: پلوسی به آمریکایی‌ها توهین می‌کند

شکستن خط قرمزها به سبک سحردولتشاهی

رقص محسن کیایی و محمد بحرانی با آهنگ خواننده لُس‌آنجلسی مقابل چشم مردم

حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه در میان اعتراضات حمایت از غزه

چهره ها/ عکسی از تغییر چهره باورنکردنی مجری «کلید اسرار»

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

دیپلمات سابق آمریکایی: کابینه اسرائیل روانی است

آمریکا: اسرائیل مرتکب نسل کشی در غزه نشده است!

سعید آقاخانی از «ساعت خوش» تا «تمساح خونی»

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌ خواستم هاشمی را ترور کنم

تاریخ‌سازی دختر دوومیدانی‌کار ایران با کسب طلای جوانان قهرمانی آسیا

تصاویری از اعتراضات دانشجویی برای حمایت از غزه در معروف‌ترین دانشگاه‌های آمریکا

قصه انتقام هدیه تهرانی از پرویز پرستویی

وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید

روایت شهین تسلیمی از ورودش به بازیگری با سریال مهران مدیری

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی