اخبار محرمانه

آخرين مطالب

جدل بر سر مصونیت قضایی هیئت 7 نفره مولدسازی اقتصادی

جدل بر سر مصونیت قضایی هیئت 7 نفره مولدسازی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خراسان /مصوبه مولدسازی دارایی های دولت که در آن به یک هیئت 7 نفره برای اجرای 2 ساله تعیین تکلیف دارایی های مازاد دولت مصونیت قضایی داده، به بحث داغ منتقدان تبدیل شده است. ساز و کارهای نظارتی در این مصوبه چگونه لحاظ شده اند؟
مصوبه جدید شورای عالی هماهنگی سران قوا موسوم به مولدسازی دارایی های دولت همچنان در صدر مهم ترین تحلیل های رسانه ای قرار دارد. مصوبه ای که از آن به انقلابی در راستای بهره وری اموال دولت یاد می شود و طبق آن، یک هیئت 7 نفره، در طول دو سال اعتبار این مصوبه، با اختیارات کامل و نیز دارا بودن مصونیت قضایی، کارشناسی، تصویب مازاد بودن، تعیین تکلیف طرح ها، رفع موانع حقوقی، تعیین قیمت پایه یا نهایی و ... را انجام می دهد. آن هم در شرایطی که قوانین و مقررات مغایر با این مصوبه به مدت دو سال موقوف الاجرا خواهند شد. درعین حال انتقادهای جدی نیز به این مصوبه از حیث واگذاری اختیارات ویژه به یک هیئت 7 نفره، احتمال بروز فساد بر اثر این اختیارات و همچنین دادن مصونیت از پیگیری قضایی به آن ها عمده تمرکز منتقدان است. این ها د ر شرایطی است که در نامه رهبری در تایید مولدسازی دیده می شود ایشان به صراحت تاکید کرده اند: «مراقبت لازم نسبت به عملکرد هیئت مزبور که دارای اختیارات وسیعی است، حتماً انجام گیرد».
منتقدان چه می گویند؟
مروری بر اظهارات منتقدان این مصوبه نشان می دهد که عمده نگرانی ها حول اختیارات وسیع این هیئت شکل گرفته و در مراتب بعدی فسادهای احتمالی است که از این اختیارات می تواند نشئت بگیرد.
تصمیمات شورا، قانونی یا غیرقانونی؟ در نگاه اول، آن طور که بیان شد، این موضوع برداشت می شود که این مصوبه شبیه یک بدعت قانونی است. (جزئیات این مصوبه در سایت سازمان خصوصی سازی آمده که به آن اشاره خواهد شد) چرا که در شرایطی که اساساً هیچ فرد و نهادی، دارای مصونیت کامل قضایی نیست، برای اعضای این هیئت، اختیاراتی فراقانونی داده شده است. عباس عبدی، فعال رسانه ای در یادداشتی با اشاره به بند 5 این مصوبه نوشته است: «این بند مولدسازی یعنی چه؟ «اعضای هیئت درباره تصمیمات خود در موضوع این مصوبه از هرگونه تعقیب و پیگرد قضایی مصون هستند» اگر آنان مطابق قانون عمل می کنند، پیگرد قضایی منتفی است و اگر بر خلاف قانون عمل کنند، چرا پیگرد قضایی نشوند؟...»
سفره ای برای خصولتی ها؟ تجربیات تلخ دو دهه خصوصی سازی در اقتصاد ایران، نشان می دهد که فرایندهای کوچک سازی دولت عمدتاً منتج به شکل گیری بخش پیچیده تر و نظارت گریزتر خصولتی ها شده است. همین نگرانی هم اینک درباره مولدسازی دارایی های دولت نیز وجود دارد. 
فرصتی برای جبران کسری بودجه دولت سیزدهم : نگرانی های دیگری نیز که درباره این مصوبه مطرح شده این است که دولت به قصد انتفاع بودجه ای و سیاسی، قصد تامین کسری بودجه خود را داشته باشد. آن هم در شرایطی که لایحه بودجه سال آینده بیش از 470 همت کسری تراز عملیاتی (فاصله درآمدهای مالیاتی و گمرکی با بودجه جاری) را نشان می دهد.
پاسخ های معطوف به نگرانی های منتقدان
اما از سوی دیگر، اظهارات کارشناسان و مسئولان دولت، نشان می دهد که نگرانی های فوق، چندان بدون پاسخ هم نیست.
نگاه حقوقی یا اجرایی؟ از پاسخ های مطرح شده به نگرانی ها در وهله اول این گونه بر می آید که اساساً نگاه حقوقی یا سیاسی بیان شده درباره مصونیت قضایی هیئت 7 نفره با آن چه که در عمل در این مصوبه و آیین نامه تعریف شده ذیل این مصوبه دیده می شود، متفاوت است. ایرنا در این باره نوشته است: «مطرح‌کنندگان این شبهه، در حالی آن را فسادزا اعلام می‌کنند که خود به خوبی می‌دانند که در قانون اساسی جمهوری اسلامی هیچ مقام و مسئولی مصونیت قضایی ماهوی ندارد؛ یعنی به صرف مسئول بودن و مقام داشتن مصون از قضاوت و نظارت و پیگیری نیست. با این همه و به‌دلیل برخی ضرورت‌های حکمرانی و اداره جامعه، معافیت دولت یا هیئتی در تصمیم‌گیری و اجرای آن استثنایی است که گاهی غیرقابل گریز به نظر می‌رسد تا کارامدی اقدام و تصمیمی تا حد امکان تضمین شود».
سازوکار تصمیم گیری در شورا: به گزارش خراسان، به نظر می رسد پاسخ بخشی از نگرانی ها در مصوبه یا آیین نامه مصوب ذیل آن نهفته باشد. موضوعی که به نوعی ناظر به کنترل درونی در برابر اختیارات ویژه این هیئت است. در بند 1 ماده 4 آیین نامه اجرایی این مصوبه به دو شرط مهم اشاره شده و آمده است: مصوبات هیئت با حداقل 5 رای موافق، که شامل رای نماینده رئیس قوه قضاییه یا مقننه باشد، اعتبار دارد. این بدان معنی است که عملاً دستگاه های نظارتی در تصمیمات این شورا حضور صد در صدی دارند. خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در این باره با بیان این که هر سه ماه گزارش عملکرد کمیته مولدسازی به دستگاه های نظارتی ارسال می شود، گفته است: هر 6 ماه نیز به سران قوا و رهبر معظم انقلاب گزارش ارسال خواهد شد. ضمن این که همه افراد می‌توانند در موبایل خود این گزارش ها را مشاهده کنند.
راهبرد شفافیت بی رحمانه: تجربه مبارزه با فساد در دنیا نشان داده که هیچ سازوکار نظارتی کاراتر از ایجاد شفافیت عمومی برای مبارزه با فساد وجود ندارد. به گزارش تسنیم در این زمینه وزیر اقتصاد در برنامه صف اول سیما، با بیان این که شفافیت بی رحمانه ای را درباره مسئله مولدسازی پیگیری خواهیم کرد، گفته است: «در این باره پشت اتاق شیشه ای تصمیم گیری خواهد شد». به نظر می رسد به این ترتیب فشار رسانه ای و اجتماعی کافی برای جلوگیری از انحراف تصمیمات و به خصوص دست به دست شدن دارایی های دولت به سوی خصولتی ها ایجاد خواهد شد. کارنامه وزارت اقتصاد در یک سال گذشته برای شفاف سازی و انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی پشتوانه موفقی در این زمینه به شمار می رود.
در مجموع باید گفت که مولدسازی دارایی ها یک فرایند مقطعی و زودگذر نیست و نمی توان با پیش داوری ابتدایی نسبت به برخی بندها از جمله مصونیت هیئت 7 نفره، آن را کاملاً رد یا تایید کرد. همه چیز به کیفیت مولدسازی انجام شده بستگی دارد و آن هم وابسته به سطح کارشناسی تصمیمات اتخاذ شده خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/763123/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی