اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تحليل سياسي

"فرهنگ" در دولت يازدهم، فرصتي طلايي براي اصولگرايي اصيل تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

مصطفي آقامحمدلو: دولت فعلي قصد دارد تا انرژي غالب خود را صرف حوزه اقتصادي کند و اين به معناي ضعيف شدن احتمالي مديريت فرهنگي در آن خواهد بود.
حسن روحاني چه متعلق به جريان اصلاحات باشد و چه "رحم اجاره اي" راست سنتي به هر حال پس از روي کار آمدن بايد براي حل يک چالش بزرگ چاره اي مي انديشيد. وي دستِ کم براي سال هاي اوليه فعاليت دولتش با يک مجلس اصولگرا مواجه است که در مقابل دولت دهم نشان داد بر سر برخي از اصول حاضر به مصامحه کاري نيست. از اين رو روحاني بايد راهکاري براي کاهش اصطکاک خود و هيئت دولت با اين مجلس مي يافت.
مجلس فعلي به طور حداکثري توسط "فراکسيون رهروان" مديريت مي شود. فراکسيوني که اگرچه پيشوند "اصولگرايي" را با خود يدک مي کشد؛ اما در واقع توسط لاريجاني تشکيل شد تا در مقابل "فراکسيون اصولگرايان" بايستد. اين امر محقق شد؛ يعني رهروان تشکيل شد و کمترين عواقب آن ايجاد شکاف عميق در بدنه "اصولگرايي" بود.هم اکنون فراکسيون اصولگرايان به عنوان يکي از قديمي ترين فراکسيون هاي جناحي به صورت اقليت در مجلس فعال است. اوضاع حداد عادل به عنوان رئيس اين فراکسيون بي شباهت به زماني که مجلس در اختيار اصلاحات قرار داشت، نيست.

توافق روحاني و رهروان
روحاني طي رايزني و لابي با رياست مجلس بر سر اعطاي يک سهم مهم دولتي به "رهروان ولايت" يعني پست وزارت کشور به توافق رسيد. رحماني فضلي چهره اي که نزديکي غير قابل انکاري با لاريجاني دارد، احتمالاً با مشورت او به چينش استانداران خواهد پرداخت. لاريجاني که با سعه صدر در انتخابات خرداد ماه نيز نسبت به ورود به عرصه رقابت براي کسب رياست قوه مجريه خويشتن داري کرد، هم اکنون ثمره اين صبر را درو خواهد کرد و در يک فرصت طلايي زمينه را براي ايجاد پايگاه هاي پراکنده رأي به نفع خود در سراسر کشور فراهم مي کند.شواهد بسياري از جمله برخورد منزوي کننده با برخي از تريبون ها و چهره هاي شناخته شده فراکسيون اصولگرايان توسط فضاي غالب مجلس و هيئت رئيسه و البته حمايت بدون مخالفت از سهم دولتي لاريجاني يعني فضلي در جلسه بررسي رأي اعتماد، خبر از ائتلاف تيم دولت و فراکسيون رهروان مي دهد.
با وجود اين اگر بپذيريم که روحاني اصلاح طلب نيست، از اين واقعيت نمي توانيم چشم بپوشيم که اصلاحات با وي احساس نزديکي مي کند چرا که حمايت پايگاه مردمي خود را عامل پيروزي دولت يازدهم در انتخابات مي داند. اگرچه به نظر مي رسد علت اصلي اين پيروزي همين انشقاق استراتژيک در بدنه جريان "اصولگرايي" باشد. در واقع مردم نشان دادند که به طيف اصولگرايي به عنوان يک تن واحده اقبال دارند؛ اما چنانچه تقسيمات قدرت و سياسي کاري هاي مختلف آن را به "مجموعه جزاير اصولگرايانه" بدل سازد، ديگر مقبول جامعه نيست. به عبارتي پاسخ منفي مردم به فراگير شدن طيف "رهروان" به جاي کليت اصولگرايي بود که در شرايط فعلي ديگر مي توان آن را با عنوان فراکسيون محدود نمود.
نگاهي به فضاي سياسي کشور نشان مي دهد که عدم اعتماد مردم به رهروان به عنوان "بدل اصولگرايي" و نپذيرفتن تلاش آن براي قرار گرفتن در جايگاه طيف "اصيل" اصولگرا، تا حدودي منطقي هم بوده است چرا که اين طيف در نقطه ثقل دولت روحاني به اصلاحات نزديک شده و تا آنجا که توانسته خود را از اصولگرايان مسبوق بر سابق و "اصيل" جدا کرده است.
اينکه آيا رهروان خواهد توانست در چهار و يا هشت سال آتي، کرسي دولت را فتح کند يا خير، به اين بستگي دارد که در فرآيند اعتماد سازي در مقابل نگاه اجتماع، چطور عمل مي کند؛ اما به هر حال آنچه که به عنوان "جريان اصولگرايي" مي شناسيم، هنوز فرصت دارد تا بار ديگر نگاه جامعه را به سمت خود معطوف کند.

فرصتي براي اصولگرايي
با ادامه روندي که رهروان طي مي کند به زودي براي مردم ماهيت متفاوت آن نسبت به اصولگرايي مقبول آشکار خواهد شد. در اين صورت ما در آينده با دو قطبي "ائتلاف رهروان و اصلاحات – اصولگرايي" مواجه خواهيم بود.
"جريان اصولگرايي" بايد توجه کند که دولت روحاني مثل هر دولت ديگر با استفاده از نقاط بحراني کابينۀ قبل يعني مسائل اقتصادي، قدرت را در دست گرفته است. روحاني در صورتي که مي توانست کفه توازن حوزه هاي مختلف مثل فرهنگ و اقتصاد را کمي متعادل تر نگه دارد؛ اما ريسک نکرد و تقريباً همه کابينه خود را از افراد اقتصادي پر نمود تا بتواند ادعاي ايحاد تغيير در معاش مردم را به عنوان اصلي ترين وعده خود محقق سازد.اين عدم توازن مي تواند "نقطه ضعف دولت" را در سال هاي آتي، براي اصولگرايان قابل پيش بيني سازد. در واقع دولت فعلي قصد دارد تا انرژي غالب خود را صرف حوزه اقتصادي کند و اين به معناي ضعيف شدن مديريت فرهنگي در آن خواهد بود.اصولگرايان مجلس هم با ردّ مهره هاي غير اقتصادي دولت طي فرايند رأي اعتماد، مثل وزير پيشنهادي آموزش و پرورش و علوم و فناوري درست بر اين نقطه ضعف دست گذاشتند. در حالي که دولت از کسب رأي اعتماد افراد اقتصادي خود خرسند است؛ اما بايد توجه داشت وزيران آتي که به عنوان گزينه هاي بعدي به مجلس معرفي مي شوند انتخاب هاي اول و ارجح روحاني نيستند.
تمرکز پيش دستانه "جريان اصولگرايي اصيل" بر مسائل فرهنگي و نقد تداومي ضعف هاي دولت در اين حوزه مي تواند، مسير را براي کسب کرسي قوه مجريه بار ديگر هموار سازد.

 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/253/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی