اخبار محرمانه

آخرين مطالب

یارانه نقدی این خانوارها زیاد شد اقتصادی

یارانه نقدی این خانوارها زیاد شد
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - پایگاه خبری خانه فوتبال: یارانه نقدی | یارانه نقدی از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه نقدی قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت می شود. یارانه نقدی هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی ندارد.
یارانه نقدی بیشتر در حساب این افراد
رحیم زارع با اشاره به پرداخت یارانه در بودجه سال 1401 گفت: 80 میلیون جمعیت یارانه بگیر داریم اما از این تعداد، 60 میلیون نفر حق دارند تا یارانه دریافت کنند.
وی با بیان اینکه در بین 60 میلیون یارانه‌بگیر دو طبقه 35 میلیونی و 25 میلیونی وجود دارد، اظهارداشت: طبقه 35 میلیونی در دریافت یارانه محق‌تر هستند و البته این 35 میلیون نفر به سه قسمت تقسیم می‌شوند.
این نماینده مجلس بیان داشت: از این 35 میلیون نفر 12 میلیون نفر واقعا زیر خط فقر هستند که ما باید حداکثر یارانه‌ها را برای این قشر درنظر بگیریم و این قشر بیشترین رقم یارانه‌ها را دریافت خواهند کرد؛ هم از محل هدفمندی و هم از محل منابع ناشی از اصلاح ارز 4200 تومانی.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 تاکید کرد: مابقی این 35 میلیون نفر افرادی هستند که واجب هست یارانه به آن‌ها داده شود و بخشی هم دستشان به دهانشان می‌رسد و حداقل‌هایی برای زندگی دارند.
این نماینده مجلس بیان داشت: حتما در این سه بخش مرتبط با جامعه 35 میلیونی رقم دریافت یارانه متفاوت خواهد بود چراکه حداکثر نگاه ما در مجلس باید رفع موضوعات معیشتی مردم باشد.
وی اظهارداشت: همچنین آن بخش 25 میلیون نفری هم قشر متوسط به بالا هستند و دریافت یارانه خواهند داشت، اما درباره 20 میلیون نفر باقی مانده دولت باید فکری اساسی کرده و قانون را اجرا و آن‌ها را کنار بگذارد.
حذف ارز 4200 تومانی از لایحه بودجه سال آینده مهم‌ترین رویداد اقتصادی است که کشور آن را تجربه خواهد کرد. رویدادی که در صورت اجرای درست می‌تواند برای همیشه یکی از مسیرهای فسادآفرین در کشور را مسدود کند. هرچند حذف ارز 4200 تومانی و بازتوزیع آن، رنگ و بوی اقتصادی دارد اما می‌توان آن را در راستای دغدغه‌های آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری در نظر گرفت که در هر دوره و مسئولیتی تلاش کرده تا در حد توان پیوست عدالت را در تمام طرح‌های اجرایی و تصمیمات خود و دولتش لحاظ کند. ارز 4200 تومانی در مقطعی برای اطمینان از تامین مناسبت اقلام و کالاهای اساسی مردم در نظر گرفته شد با این حال این یارانه به اذعان صاحبنظران و کارشناسان به جامعه واقعی هدف نرسید و و رانت عظیمی برای دلالان و واسطه‌گران فراهم کرد.حالا بر اساس لایحه ارائه شده از سوی دولت این ارز حذف شده است منتهی بررسی‌های دولت و مجلس برای نحوه بازتوزیع منابع و جبران اثرات آن در جامعه ادامه دارد.
ارز 4200 تومانی؛ گرچه از ابتدا با نام حمایت از معیشت مردم از سوی دولت پیشین مطرح و اجرایی شد اما پس از مدتی به یکی از معضلات اقتصاد ایران تبدیل شد و نه تنها نتوانست مشکلات معیشتی مردم را کاهش دهد؛ بلکه با افزایش نرخ اقلام و کالاهای اساسی که این ارز به آنها اختصاص داده می‌شد؛ در عمل شرایط را دشوارتر کرد. این تصمیم خلق‌الساعه دولت سابق منجر به پدیده ارزپاشی در بازار و ایجاد رانتی شد که هنوز هم ارقام مربوط به آن برای مردم شوک‌آور است. تداوم کار با ارز4200 تومانی روز به روز دشوار و حجم و نوع واردات کالاها از مسیر منطقی خود خارج شد و در نهایت دولت پیشین را مجبور به ایجاد سامانه ارز نیمایی شد با این اقدام نرخ ارز عملا به سه قیمت؛ ارز 4200 تومانی، ارز نیمایی و ارز آزاد تقسیم شد. در ادامه و از سال 97 دلار 4200 تومانی به چند کالای اساسی اختصاص یافت اما با افزایش نرخ نجومی ارز، رانت حاصل حتی برای این چند قلم هم فسادهای بسیاری ایجاد کرد.
آمارها از رانت 600 هزار میلیاردی در سه سال گذشته سخن می‌گویند که حاصل تفاوت نرخ دلار 4200 تومانی و نرخ آزاد آن است. هزینه‌ای که در صورت به کارگرفته شدن در مسیر اصلی خود می‌توانست به پیشرفت‌های خوبی در بخش‌های مختلف کشور منجر شود. داستان تلخ اختصاص این ارز زمانی تلخ‌تر می‌شود که بدانیم طی این سال‌ها نه تنها سفره خانواده‌های ایرانی با اختصاص آن رنگین‌تر نشده که کوچکتر هم شده است. واردکننده با ارز ترجیحی محصول وارد کرده است اما با نرخ بسیار بالاتری آن کالا را به تولید‌کننده فروخته است، تولیدکننده به بهانه دریافت این ارز، اجازه افزایش نرخ نداشته اما تمام ملزومات تولیدش افزایش نرخ داشته است. واردکننده گاهی به طمع افزایش قیمت، اجناس وارد شده را احتکار کرده و منجر به شکل‌گیری صف‌های بلند گوشت و مرغ و سایر نیازهای ضروری کشور شده است.
اختصاص این ارز به گروهی از شرکت‌ها و عدم اختصاص آن به گروه دیگر، سبب ایجاد تبعیض شده است. وسوسه دستیابی به منابع نامتناهی از ارز 4200 تومانی برخی را حتی به فکر ایجاد شرکت‌های غیرواقعی و صوری برای دریافت آن انداخت. فاصله روزافزون ارز ترجیحی و آزاد انگیزه فساد و رانت را فراهم کرد به گونه‌ای که از ابتدای امسال با وجود افزایش 90 درصدی واردات کالا با ارز 4200 تومانی، این کالاها در سفره مردم روز به روز گرانتر شد. واقعیت آن است که ارز 4200 تومانی برای دولت دامی است که نه تنها نفعی برای دولت و ملت نداشته بلکه آرام آرام به پاشنه آشیل دولت تبدیل شد.
از ابتدای سال تا پایان آذرماه، 23.5 میلیون تن کالای اساسی در 25 گروه کالایی به ارزش بیش از 14.1 میلیارد دلار وارد ایران شده است که از آن 20.1 میلیون تن به ارزش بالغ بر 11.1 میلیارد دلار به واردات با ارز ترجیحی اختصاص دارد که محدود به هفت قلم شامل گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی، روغن خام و بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی می‌شود. با این وجود تهیه کالای اساسی در جامعه برای مردم عادی با سختی‌های همراه شده است. دولت برای رهایی از این دام در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد حذف این ارز و تک نرخی شدن نرخ دلار را داده است اما در این مسیر با چالش‌هایی هم روبه‌روست. حذف این ارز گرچه نقطه اشتراک بسیاری از کارشناسان اقتصادی، قوای سه گانه و نهادهای مختلف است اما باید در مسیر حذف آن هوشیارانه عمل شود تا تبعات احتمالی آن قابل مدیریت باشد. در این زمینه و طی هفته‌ها و روزهای گذشته؛ از سوی کارشناسان، نمایندگان مجلس و دولت پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده که نیازمند تامل و بررسی بیشتر است.
نخسین و مهم‌ترین راهکار حذف ارز ترجیحی با کمترین تبعات، پذیرش این اصل مهم است که اقتصاد ایران باید به هر حال از این ویروس نجات پیدا کند. قبول این واقعیت از سوی دولت و مردم، سرآغاز راهی است که می‌تواند دستکم مسیر رانت و فساد را مسدود کرده و اجازه افزایش تبعیض و بی‌عدالتی را ندهد. به نظر می‌رسد دولت تبعات حذف این ارز رانت آفرین را دانسته و پذیرفته است؛ می‌داند که افزایش نرخ برخی کالاها اجتناب‌ناپذیر است و برای این افزایش سیاست‌های حمایتی در نظر گرفته است. از سوی دیگر قانون هم دولت را مکلف به حذف این ارز از اقتصاد کشور کرده است. «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت هم بر این مهم تاکید کرده و دولت را متعهد به اجرای قانون دانسته است.
«مسعود میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تورم و افزایش نرخ کالا بعد از حذف ارز 4200 را رد نمی‌کنیم، گفته است: « این افزایش نرخ با توجه به انتظارات تورمی طبیعی است ولی باید توجه داشت که درحال‌حاضر هم برخی از کالاهایی که مستقیم یا غیرمستقیم از ارز 4200 تومانی استفاده می‌کنند مطابق با نرخ ترجیحی نیست و دلیلی ندارد ارز در بازار بریزیم و دلالان و واسطه‌ها از آن سوء استفاده کنند».
«حمید پورمحمدی» معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه هم گفته است: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر همه ارز ترجیحی حذف شود، حدود چهار و نیم درصد اثر تورمی مستقیم و اثر تورمی غیرمستقیم آن دو و نیم درصد است یعنی بر روی هم، هفت درصد اثر تورمی کل دارد».
یک نماینده مجلس با بیان اینکه دولت سعی دارد با برنامه حمایتی برای 5 دهک اول جامعه بخشی از تورم حذف ارز ترجیحی را جبران کند، گفت: دولت تصمیم دارد مابه التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی را به این پنج دهک پرداخت کند.
سیدالبرز حسینی نماینده خدابنده و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال آینده گفت: ارز ترجیحی از سال 97 وارد اقتصاد شد و برای تمام اقلام وارداتی اختصاص پیدا کرد. البته طی سال‌های گذشته این رویه اصلاح شد و طی دو سال گذشته ارز ترجیحی فقط هفت قلم کالا مانند گندم، جو، سویا، ذرت، کنجاله، دانه‌های روغنی، دارو و بخشی از تجهیزات پزشکی را در بر می‌گرفت.
وی ادامه داد: حدود چهار سال است که با افزایش قیمت ارز در کشورمان، ارز 4200 تومانی به یکی از رانت‌های بزرگ تبدیل شده است و کالاهایی که مشمول ارز 4200 تومانی می‌شوند، متناسب با قیمت ارز ترجیحی به دست مردم نمی‌رسند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص تبعات حذف ارز ترجیحی گفت: طبیعی است که بعد از حذف ارز ترجیحی برخی کالاها افزایش قیمت پیدا کنند و دولت هم که در لایحه‌ بودجه چنین پیشنهادی داده، از تبعات تورمی این اقدام آگاه است اما سعی دارد با برنامه حمایتی ریالی که برای 5 دهک اول جامعه در نظر گرفته، بخشی از این تورم را جبران کند.
حسینی با بیان اینکه دولت تصمیم دارد مابه التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی را به این پنج دهک پرداخت کند، تصریح کرد: محاسبات نشان می‌دهد اگر ارز ترجیحی حذف شود تورم در کشور 7.6 درصد افزایش پیدا می‌کند. برخی‌ها هم معتقد هستند که بخشی از این افزایش تورم توسط خرید دهک‌های پردرآمد جامعه برمی‌گردد که حدود 6.9 درصد است. افزایش تورم باعث می‌شود پول بیشتری از بازار جمع شود و پایه پولی و نقدینگی کنترل شود و در واقع پایه پولی اصلاح شود.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: دولت برای اینکه ارز 4200 تومانی را حذف کند، ادعا می‌کند که برای هر نفر از پنج دهک کم درآمد جامعه بین 90 هزار تومان تا 126 هزار تومان پرداخت می‌کند. از طرفی اگر ارز 4200 تومانی حذف شود دولت حدود 18 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. 100 همت از این پول برای اختصاص به 5 دهک پیش‌بینی شده اما مشخص نیست بقیه پول توسط دولت در کجا هزینه خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه در صورت حذف ارز ترجیحی دولت باید نظارت بیشتری بر بازار داشته باشد، گفت: در مورد حذف ارز ترجیحی برای برخی کالاها از جمله دارو، کالاهای پزشکی و گندم باید تدبیر بیشتری برای کنترل قیمت‌ها اندیشیده شود. در ابتدای توزیع ارز ترجیحی کنترل خاصی صورت نگرفت و سبب ایجاد رانت‌های زیادی شد. لذا با توجه به تورم انتظاری که در جامعه وجود دارد باید با یک شیب ملایمی حذف ارز ترجیحی اجرایی شود.
زمان واریز یارانه نقدی دی ماه
یکصد و سی و یکمین مرحله یارانه نقدی امشب (20 دی) به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.
مبلغ یارانه نقدی دی ماه مانند ماه‌های گذشته 45هزار و 500تومان برای هر نفر است و افرادی که مشمول این یارانه هستند، می‌توانند پس از واریز وجه، یارانه نقدی خود را برداشت نمایند.
همراه با یارانه نقدی افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور است که به حساب سرپرستان خانوارها واریز شد.
برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، نوزدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی دی امسال، سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.
معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور می‌گوید: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر 45 هزار و 500 تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور است که به حساب سرپرستان خانوارها واریز می‌شود.
برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، نوزدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی دی امسال، سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.
برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، نوزدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه 10 میلیون ریالی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی دی ماه سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.
خلف وعده یارانه ای
در حالی که قرار بود یک خانوار پنج نفره امشب چند صد هزار تومان یارانه نقدی جدید و معیشتی بنزین دریافت کند، با خلف وعده دولت فقط 205 هزار تومان به حساب آنها واریز می‌شود.
اولین یارانه‌ای که هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود یارانه معیشتی بنزین است. قرار بود با دو برابر شدن یارانه‌ها از این ماه هر خانوارها یارانه بیشتری دریافت کنند که با خلف وعده دولت یارانه جدید امشب واریز نمی‌شود.
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اعلام کرده بود که یارانه‌ها از دی ماه دو برابر می‌شود و یک خانوار چهار نفره مبلغ 800 هزار تومان یارانه در این ماه دریافت کند، یعنی 445 هزار تومان بیشتر.
پیگیری‌ها نیز نشان می‌داد که یارانه جدید همزمان با واریز یارانه معیشتی بنزین پرداخت شود، در واقع یک خانوار پنج نفره که در روز دهم هر ماه 205 هزار تومان یارانه معیشتی بنزین را دریافت می‌کند، یارانه جدید را نیز بگیرد.
مبلغ یارانه جدید قرار بود پلکانی باشد، یعنی دهک‌های اول تا چهارم نفری 126 هزار تومان و دهک‌های پنجم تا هفتم ماهانه 90 هزار تومان یارانه بیشتر بگیرند.
در حالی این یارانه جدید پرداخت نمی‌شود که براساس پیگیری‌های تجارت‌نیوز، نهادهای مرتبط با واریز یارانه‌ها آمادگی انجام آن را داشتند و منتظر دستور رئیس دولت بودند.
براساس اخبار منشر شه، به نظر می‌رسد دولت تغییراتی را برای پرداخت یارانه جدید در نظر گرفته است. آنطور که همشهری گزارش داده، دولت تصمیم گرفته پرداخت پلکانی یارانه‌ها را فعلا کنار بگذارد و به جای آن به‌صورت یکسان به 66 میلیون نفر ماهانه 150 هزار تومان یارانه نقدی بیشتر پرداخت کند.
یعنی یک خانوار پنج نفره علاوه بر یارانه معیشتی 205 هزار تومانی و یارانه نقدی 227 هزار تومانی؛ مبلغ 750 هزار تومان نیز به عنوان یارانه جدید دریافت می‌کند. احتمالا در این ماه یارانه یک خانوار پنج نفره به 945 هزار تومان در ماه برسد.
شاید دولت دوباره تصمیم خود را عوض کند اما این موضوع روشن است که اولین یارانه‌ای که امشب واریز می‌شود یارانه معیشتی بنزین است.
بیست و ششمین مرحله یارانه معیشتی تا ساعاتی دیگر به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. مثل ماه‌های گذشته، خانواده‌های یک نفره 55 هزار تومان، خانواده‌های دو نفره 103 هزار تومان، خانواده‌های سه نفره 138 هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره 172 هزار تومان و خانواده‌های پنح نفره و بیشتر 205 هزار تومان یارانه معیشتی می‌گیرند.
واریز یارانه فوری دولت بحساب این خانوارها
از معاونت اقتصادی رئیس جمهور گرفته تا وزیر اقتصاد و اقتصاددانان نزدیک به دولت، وعده پرداخت یارانه نقدی جدید را می‌دهند. حتی قرار بود یارانه نقدی، با یارانه معیشتی واریز شود. اما به نظر می‌رسد دولت توان مالی و بودجه پرداخت یارانه جدید را ندارد و فقط وعده می‌دهد.
آخرین وعده پرداخت یارانه نقدی جدید، مربوط به جلسه وزیر اقتصاد با برخی از اقتصاددانان اسلامی بود. جایی که احسان خاندوزی در آن صراحتا اعلام کرد هیچ راهکار فوری برای حل مشکلات اقتصادی وجود ندارد و تنها راهکار فوری که در کوتاه‌مدت وجود دارد، پرداخت یارانه نقدی است.
خاندوزی در این جلسه که در دانشگاه قم برگزار شد، گفته: برای حل مشکلات باید جامعه را برای تاب‌ّآوری و ثمر نشستن سیاست‌های اصلاحی آماده کرد و این زمان می‌طلبد. لذا جز پرداخت یارانه نقدی راهکار فوری نداریم! البته راهکارهای بلندمدت‌تر یکسال آینده ثمر می‌دهد.
اما مشخص نیست که منظور خاندوزی از یارانه نقدی فوری، کدام یارانه است؟ یارانه‌ نقدی که قرار است از محل حذف ارز 4200 تومانی پرداخت شود یا یارانه بنزین که قرار است طرح آزمایشی آن در قشم و کیش اجرا شود و به نظر می‌رسد ایده آن مربوط به محسن رضایی است.
اما نکته‌ای که مشخص است این است که دولت رئیسی طرح و برنامه‌ای برای حل مشکلات اقتصاد ایران ندارد و چهره‌های اقتصادی کابینه همه در تلاشند تا با پرداخت یارانه جدید، بخشی از مشکلات اقتصادی را برطرف کنند. اما حتی برای پرداخت یارانه هم نگاه واحد و یکسانی ندارند.
همه یارانه‌های پرداخت نشده دولت!
در مبارزات انتخاباتی، ابراهیم رئیسی وعده پرداخت یارانه‌ای را داده بود که گفته می‌شد باید از آذرماه 1400 پرداخت شود. وامی که مشخص شد بلاعوض نبوده و در قالب کارت اعتباری بوده و افراد پس از دریافت باید ماهانه اقساط آن را پرداخت می‌کردند.
کمی بعد در آبان ماه محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت از خبر خوش آذرماه رونمایی کرد و بعدا مشخص شد که منظور او پرداخت یارانه جدیدی بوده که احتمالا در قالب یارانه بنزین پرداخت می‌شود. محسن رضایی گفته بود با پرداخت این یارانه، مجموع یارانه‌های دریافتی یک خانوار چهار نفره به 800 هزار تومان می‌رسد. اما کمی بعد مشخص شد که احتمالا بخشی از این یارانه در قالب کارت اعتباری و برای خرید کالاهای اساسی است.
کمی بعدتر، نامه محرمانه‌ای با امضای معاونت اقتصادی رئیس جمهور (محسن رضایی) منتشر شد که از طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین خبر می‌داد. طرحی که می‌گفت بنزین بعد از این به جای خودرو به افراد پرداخت می‌شود. بعد از آن هم گفته شد هر کد ملی ماهانه 15 تا 20 لیتر بنزین 1500 تومانی دریافت می‌کند. یعنی هر کد ملی ماهانه 30 هزار تومان یارانه می‌گیرد که می‌تواند از آن برای خرید بنزین استفاده کند و یا خرید‌های دیگر.
این طرح قرار است به صورت پایلوت در کیش و قشم اجرا شود و بعد به کل کشور تعمیم داده شود. اگرچه زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست. اما از اوایل دی ماه زمزمه افزایش مبلغ یارانه نقدی دوباره شنیده شد. یارانه‌ای که مشخص نیست چه بود. اما وزارت اقتصاد و معاونت اقتصادی گفته بودند که این یارانه با یارانه معیشتی دی ماه واریز می‌شود. اما نشد.
دولت توان پرداخت یارانه ندارد؟
حالا هم خاندوزی وعده پرداخت یارانه فوری را داده و گفته تنها راهکار دولت برای حل مشکلات همین است.
این در حالی است که نرخ تورم در ایران به 43 درصد رسیده است و پرداخت چنین یارانه‌ای نمی‌تواند افزایش تورم و شکاف بین هزینه و درآمد خانوارها را پر کند. برای همین اقتصاددانان معتقدند که راهکار دولت باید بر کنترل نرخ تورم و افزایش قدرت خرید مردم متمرکز باشد نه فقط افزایش یارانه‌ها.
چون در اقتصادی با تورم 43 درصدی، پرداخت یارانه‌ دردی را دوا نمی‌کند و تنها مانند مسکن موقتی است که خودش می‌تواند عامل مشکلات دیگری باشد.
از طرف دیگر، به نظر می‌رسد که پرداخت یارانه تنها ایده اقتصادی دولت جدید است. اما مشکل این است که دولت توان مالی پرداخت یارانه جدید را ندارد و یا در اجرا و تامین اعتبار آن با مشکلات جدی روبروست.
به خصوص که در لایحه بودجه مشخص است که دولت حتی توان پرداخت حقوق کارمندان خود را ندارند. حتی در این لایحه دولت این مجوز را داده که سازمان برنامه هر ماه -در صورت مشکل- حقوق کارمندان خود را از محل یارانه‌ها پرداخت کند و ظرف 10 روز آن را برگرداند. از طرفی گفته شده که بخشی از اعتبار یارانه‌ها هم می‌تواند از محل تنخواه بانک مرکزی تامین شود.
این موارد نشان می‌دهد که دولت می‌خواهد یارانه بدهد اما نه اعتبار آن را دارد و نه توان اجرای طرح‌های مرتبط با آن را.
یارانه نقدی / یارانه نقدی از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه نقدی قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت می شود. یارانه نقدی هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/675855/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی